Skip to main content

Data als belangrijk bedrijfsmiddel

Het doel van Data management is het efficiënt onderhouden, actualiseren, beheren en inzetten van data. De gegevens die in je organisatie aanwezig zijn, worden bij Data management gezien als belangrijk bedrijfsmiddel. De data verdienen deze status ook omdat deze zeer effectief kunnen worden ingezet bij het nemen van belangrijke zakelijke beslissingen. Bovendien helpen data bij het verhogen van de ROI van sales- en marketingcampagnes en om bedrijfsactiviteiten te optimaliseren en kosten te verlagen. Daarnaast is het belang van gegevensbeheer toegenomen doordat bedrijven tegenwoordig worden onderworpen aan wettelijke nalevingsvereisten zoals de Gewijzigde Telecommunicatiewet en de AVG.

Geschatte leestijd: 5 minuten

Data management in 4 stappen

Bedrijven beschikken over steeds meer data. Om deze data succesvol in te kunnen zetten, is het van belang dat deze data actueel en volledig zijn. Immers, alleen met actuele data leveren analyses betrouwbare inzichten op, breng je kansrijke potentiële groeimogelijkheden in beeld en behaal je een hoger rendement op sales- en marketingcampagnes.

Data management stappen

Wat zijn de voordelen?

Een goed uitgevoerde datamanagementstrategie helpt je als bedrijf om concurrentievoordelen te behalen. Dit komt door zowel door het optimaliseren van je operationele effectiviteit als door de betere besluitvorming die ontstaat. Ook maakt een goed databeheer je bedrijf flexibeler waardoor je eerder markttrends ziet en er gemakkelijker op in kunt spelen. Een mooie bijkomstigheid, maar zeker niet onbelangrijk, is dat Data management kan zorgen voor de juiste compliancy. Compliancy is de naleving van relevante wet- en regelgeving. Neem bijvoorbeeld de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming); een privacywet die strenge eisen stelt aan de opslag en het gebruik van persoonsgegevens. Vrijwel alle ondernemers hebben ermee te maken, ook zzp’ers en kleine bedrijven. Het voornaamste doel van de AVG is om persoonsgegevens te beschermen. Een persoonsgegeven betreft informatie die direct over iemand gaat of naar een persoon te herleiden is. Zo is ook een e-mailadres of telefoonnummer vaak te herleiden naar een persoon. Een persoonsgegeven gaat bovendien om een gegeven van een natuurlijke persoon. Eenmanszaken, CV’s, VOF’s en maatschappen zijn naast ondernemers ook natuurlijke personen.

Hoe start je met Data management?

Steeds meer grote ondernemingen hebben data scientists, data engineers of data protection officers in dienst. Functies die in het teken staan van data en datawetgeving vormen meer en meer een wezenlijk onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering. Voor minder grote ondernemingen is het aanstellen van een datafunctionaris vaak niet rendabel. Dit terwijl een goed data management wel essentieel is. Is data management, ofwel het actualiseren, onderhouden, beheren en beveiligen van de data binnen je organisatie, geen dagtaak maar vind je het wel heel belangrijk? Schakel dan de hulp van een data expert in.

Wat kost Data management

De kosten van een externe partij vallen erg mee omdat B2B dataleveranciers de stappen binnen data management hebben geautomatiseerd. Zo hebben bijvoorbeeld alle organisaties en instellingen in de referentiedatabase van de datapartij een uniek nummer. De adressen uit jouw bestanden worden in een geautomatiseerd proces opgezocht in de database. Bij de matches worden de unieke nummers van de organisaties en instellingen aan jouw database toegevoegd. Vanaf dan is het verrijken en onderhouden van de gegevens in jouw database een eenvoudig en snel proces omdat het op basis van dit nummer wordt gekoppeld. Je klantenbestand kan periodiek of zelfs real time up-to-date worden gehouden. Zo beschik je altijd over de juiste informatie en is je datakwaliteit optimaal zonder hoge kosten of veel inspanning. Met data analyses breng je vervolgens je marktpotentieel in kaart. Zo creëer je betrouwbare inzichten waarmee je gerichter en succesvoller sales- en marketingacties kunt doen en een sterkere klantbinding opbouwt.

FAQ’s Data management

Wat is Data management?

Data management is het correct beheren, actualiseren en onderhouden van data binnen je organisatie, al dan niet automatisch en veelal gecombineerd met data vanuit een externe referentiedatabase.

 

Wat is het doel van Data management?

Met Data management zorg je ervoor dat de data binnen je organisatie altijd compleet en actueel is en daarmee continu inzetbaar om bruikbare informatie en inzichten te creëren die je helpen bij:
– het behalen van een hoger rendement op marketingcampagnes
– het inzichtelijk maken van potentiële groeimogelijkheden
– het optimaliseren van je bedrijfsactiviteiten
– een gedegen data compliance uitvoering.

 

Hoe begin ik met Data Management?

Het belangrijkste punt bij het bepalen van de meest effectieve werkwijze voor Data Management is het bepalen van je doelen. Op basis van je doelen, wordt duidelijk wat je met Data Management inzichtelijk wilt krijgen en welke data onderdelen of informatie daarvoor nodig is.

 

Wil je weten wat Data management voor jou kan doen? Neem contact op

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Kredietwaardigheid
Data management

Verklein je risico’s met kredietwaardigheid

Kredietwaardigheid van bedrijven De kredietwaardigheid van een bedrijf vertelt je in hoeverre het bedrijf aan…
Data marketeer
Data analyse

Word een betere marketeer met data

Met data word je een betere marketeer De hoeveelheid data waarover een marketeer kan beschikken,…
Dataverrijking
Data driven marketing

Meerwaarde door Dataverrijking

Dataverrijking bij gepersonaliseerd drukwerk “Gepersonaliseerd drukwerk met behulp van dataverrijking levert een respons rate op…

Leave a Reply

Op zoek naar leads?