Doordachte analyses, 10 tips
Tegenwoordig maken steeds meer organisaties gebruik van analyses. Maar niet altijd leveren deze analyses optimale en bruikbare resultaten op. Terwijl een analyse behoorlijk wat inspanning kost en vaak ten grondslag ligt aan belangrijke beslissingen. Daarom is het belangrijk om doordachte analyses te maken. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je analyses uitmuntend zijn en goede ondersteuning bieden voor belangrijke beslissingen? Wij geven je 10 tips.
Tip 1: maak een plan!
- Op welke vraag moet de analyse antwoord bieden?
- Voor wie zijn de inzichten die de analyse biedt bedoeld?
- Wat is de belangrijkste reden waarom de analyse wordt uitgevoerd?
- Hoe wordt het succes van de analyse gemeten?
Tip 2: gebruik Business Discovery zodat iedereen altijd toegang heeft tot de nodige inzichten
Tip 3: werk samen met een ontwerper
De manier waarop inzichten worden gevisualiseerd, is van grote invloed op hoe de verschillende gebruikers de gegevens interpreteren en toepassen. De vormgeving van de presentaties van de analyses speelt dus een belangrijke rol. Een goede ontwerper helpt je een intuïtieve en effectieve gebruikerservaring te ontwikkelen met dashboards en visualisaties. Terwijl het geheel toch aantrekkelijk is vormgegeven, wordt het doel ervan niet uit het oog verloren.
Tip 4: deel alle bevindingen onder alle gebruikers om te optimaliseren
Niemand creëert tijdens de eerste poging al direct het perfecte datamodel. En dat is prima. Want je kunt waarschijnlijk veel over je data te weten komen door deze vanuit verschillende hoeken te verkennen. Laat iedereen in de organisatie op zijn of haar eigen manier met de data en data dashboards aan de slag gaan. Je zult versteld staan van wat iedereen afzonderlijk ontdekt. Gebruik hun resultaten als informatie voor je strategie (tip nummer 1). Nieuwe inzichten verkrijgen door te delen zorgt voor optimalisatie van het datadashboard.
Tip 5: verkoop je oplossing
Anders dan bij andere softwareprojecten is het gebruik van datadashboards en analyses waarschijnlijk vrijblijvend binnen je organisatie. Dus als je wilt dat mensen weten dat je een effectieve en efficiënte oplossing hebt om makkelijk antwoorden te krijgen op vele vraagstukken, moet je de oplossing promoten. Roep de hulp van je marketingafdeling in en breng de waarde van analyse binnen het hele bedrijf onder de aandacht.
Tip 6: zoek een ambassadeur
Kies een invloedrijk persoon of team met een specifieke behoefte waarin niet voldoende wordt voorzien, en laat de mogelijkheden van de analyses zien. Maak de persoon of het team tot ambassadeur door te laten zien wat de voordelen zijn van het gebruik van datadashboards. Richt de schijnwerpers vervolgens op het succes, om de waarde van analyses aan de rest van het bedrijf te bewijzen.
Tip 7: vorm een team met alle afdelingen binnen de organisatie
Wanneer analyses ervoor zorgen dat successen worden behaald en mislukkingen worden voorkomen, verkopen deze zichzelf. Vorm vervolgens een team waarin de verschillende afdelingen binnen je organisatie vertegenwoordigd zijn en laat dit team:
- beslissen over de rol van analyses
- de kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) en tools definiëren
- de aandachtsgebieden vaststellen
- verbeterpunten met betrekking tot de analyses aan laten dragen
Tip 8: zorg voor dubbele processen
Als je de manier verandert waarop je kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) of winst meet, moet je daarvoor de tijd nemen en de juiste manier vinden. Maar soms is deze tijd er niet en zou je een tool moeten hebben die hulp kan bieden in dit soort unieke en dringende situaties. Door te analyseren, kan deze app snel antwoorden bieden in dit soort situaties. Zorg dat je, voor zowel de situaties waarin voldoende tijd is, als de gevallen waarin te weinig tijd is, een verschillend proces hebt en bedenk dat het geen probleem is om voor eenmalige projecten tijdelijke tools te maken.
Tip 9: concentreer je ook op diagnostisch onderzoek
De meeste Business Intelligence-implementaties concentreren zich op het produceren van dezelfde rapporten als in het verleden. Maar tegenwoordig wil je een beschrijving leveren van de situatie met daarbij een duidelijke analytische waarde voor degenen die de beslissingen nemen. Voor hun is het niet alleen belangrijk om het ‘wat?’ te weten, maar vooral ook het ‘waarom?’. Zorg dus dat je analyses zich richten op functies voor diagnostisch onderzoek.
Tip 10: Maak je gegevens winstgevend
Heb je toegang tot een goudmijn aan informatie? Zouden externe organisaties er geld voor over hebben om toegang te krijgen tot de gegevens die jij in bezit hebt? Of kun je de gegevens gebruiken om je klanten meer waarde te leveren? Neem even de tijd en bedenk creatieve manieren waarop je gegevens die je toch al in bezit hebt, winstgevend kunt maken.
Nu is de weg naar succes met je analyses vrij!