Marketing- en sales verantwoordelijken moeten creativiteit in de strijd gooien
De coronacrisis zorgt ervoor dat marketing en sales bij veel bedrijven creatief moeten zijn. Bijvoorbeeld omdat het bestaande communicatieplan niet meer aansluit op de situatie waarin wij ons bevinden of dat de vraag of het aanbod uit de markt aanzienlijk is veranderd. Ook zijn er veel bedrijven die de onvermijdelijke hand op de knip moeten houden. Marketing- en sales verantwoordelijken moeten in deze gevallen hun creativiteit in de strijd gooien om de organisatie op andere manieren in beeld te brengen of te houden bij de afnemers. Helaas zorgt de crisis er ook voor dat voor een bovengemiddeld aantal bedrijven het doek is gevallen. Een logisch gevolg van de situatie is bovendien dat we het aantal starters behoorlijk zien teruglopen.
Hoe staat ondernemend Nederland ervoor?
Het tweede steunpakket
Een tweede steunpakket kan niet uitblijven. Het steunpakket betreft nog eens 13 miljard euro voor ondernemers. De eerdere NOW-regeling is in dit tweede steunpakket verlengd maar de TOGS-regeling is komen te vervallen. Hiervoor in de plaats kunnen ondernemers met maximaal 250 medewerkers en een inkomensverlies van 30% een tegemoetkoming aanvragen, de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL). De tegemoetkoming bedraagt maximaal €50.000, afhankelijk van het inkomstenverlies dat zij lijden. Ook heeft de Tweede Kamer op 26 mei jl. de ‘Wet homologatie onderhands akkoord’ (WHOA) aangenomen die faillissementen moet helpen voorkomen. Dit wetsvoorstel zorgt er namelijk voor dat kleine mkb-schuldeisers een betere uitgangspositie hebben bij een reorganisatie om een faillissement te voorkomen.
Hoe kunnen bedrijven inspelen op de situatie?
Blijf dicht bij huis
Volgens de COVID-19 Barometer van internationaal marktonderzoeksbureau Kantar blijven Nederlanders in de huidige situatie het liefst dicht bij huis als het gaat om het kopen van diensten en goederen. Ook geven zij hierbij dan de voorkeur aan producten die in Nederland zijn geproduceerd, direct gevolgd door producten die in andere Europese landen zijn geproduceerd. Dit gegeven maakt het interessant voor bedrijven om hun afzetmarkt regionaal te bekijken. Heb je veel klanten dicht bij huis en hoe groot is je marktpotentieel in je directe omgeving? Een analyse kan je helpen om hier snel en eenvoudig inzicht in te krijgen.
E-commerce is het ‘nieuwe normaal’
Ook verklaart Kantar met haar onderzoek dat beduidend meer Nederlanders winkelen op e-commerce websites. Ook NextBI merkt dit aan de enorme toename van accounts op Mijndoelgroep.nl, de webshop voor adressenbestanden en data oplossingen. Als de mogelijkheid er is, en je bedrijf heeft nog geen webshop, dan is dit het uitgelezen moment. De e-commerce trend is bovendien het ‘nieuwe normaal’ dus zal ook na de crisis haar populariteit niet verliezen. Leent je product of dienst zich niet om online aangekocht te worden, dan is het belangrijk om te weten dat ook de oriëntatiefase volledig online wordt doorlopen. Speel daar met SEO handig op in.
Bewaak lange termijndoelstellingen
Bedrijven moeten zich blijven focussen op hoe hun producten en/of diensten nuttig kunnen zijn in het nieuwe dagelijkse leven. Je moet voorkomen dat je vergeten wordt, in gedachten houdend dat ook investeringen in deze moeilijke periode zich misschien niet meteen terugverdienen maar dan zeker wel op lange termijn. Daarnaast zullen drastische bezuinigingen ook aanzienlijke impact hebben op lange termijndoelen die in de loop van de tijd zijn behaald. Het is altijd makkelijker om een boost te geven aan korte termijndoelstellingen terwijl het jaren zal duren om de schade aan de lange termijndoelstellingen te herstellen. Omdat het juist nu belangrijk is om aanwezig te zijn bij je afnemers en tegelijkertijd de marketingbudgetten onder druk staan, is het belangrijk om als bedrijf creatief te zijn.
Wil je inzicht in je kansen op de markt of met behulp van data effectief in contact komen met je doelgroep? Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvende informatie over de mogelijkheden.