Datawarehousing, een goede basis voor het nemen van belangrijke beslissingen
Om gedegen analyses en rapportages te kunnen maken, is het bundelen van allerlei soorten data een must. Maak je gebruik van datawarehousing en bundel je alle kennis in één systeem, dan heb je een goede basis voor het nemen van belangrijke beslissingen. De belangrijkste data voor je datawarehousing zijn:
- CRM data
- ERP data
- Marketing automation data
- Paid media data
1. CRM data
Het CRM werd in eerste instantie ontwikkeld voor sales en marketing. Inmiddels zijn de mogelijkheden van CRM systemen zo uitgebreid dat het systeem bij alle bedrijfsprocessen zinvol ingezet kan worden. Zo maakt het CRM systeem niet alleen inzichtelijk waar de behoefte van de klant ligt, maar ook de prestaties van accountmanagers, de pipeline en de marketingprestaties kunnen in kaart worden gebracht.
2. ERP data
Een ERP (Enterprise Resource Planning) systeem combineert alle gegevens van productie, inkoop, verkoop, logistiek en administratie. Zonder ERP systeem zouden de afdelingen ieder afzonderlijk een database met gegevens bijhouden. Alle data in één systeem is veel efficiënter. Gegevens hoeven maar één keer ingevoerd te worden, er komen geen dubbele gegevens voor en alle vergaarde informatie is voor iedereen toegankelijk en bruikbaar.
3. Marketing automation data
Met marketing automation data zet je anonieme online bezoekers eenvoudiger om naar kwalitatief goede leads op basis van hun gedrag en behoefte. Marketing automation zorgt ervoor dat je de juiste informatie op het juiste moment kunt versturen, voornamelijk via e-mail. Je verstuurt boodschappen op maat omdat je op basis van de data weet wie je klanten zijn, welke kenmerken en interesses ze hebben en welke producten/ diensten zij reeds kochten.
4. Paid media
Onder paid media verstaan we alle platformen waar je organisatie aanwezig is door ervoor te betalen zoals Google Adwords (SEA), display advertising of social media ads en bannering. De data die je uit de dashboards van deze platforms kunt aflezen, zijn van belang voor je datawarehousing. Denk bijvoorbeeld aan interesse en zoekgedrag, de bron en het medium. Bepaal je focus door te weten welke platformen het meeste opleveren.
Waarom datawarehousing?
Datawarehousing zorgt er uiteindelijk voor dat al je bedrijfsdata op 1 plaats bewaard wordt en direct te raadplegen is voor allerlei analyses, rapportages en op data gebaseerde oplossingen. Je neemt zakelijke beslissingen die je goed kunt onderbouwen met actuele informatie vanuit je datawarehouse. ERP en CRM systemen bieden ook mogelijkheden om analyses en rapportages te maken. Deze opties zijn echter vaak niet uitgebreid of duidelijk genoeg. Een datawarehouse heeft meerdere bronnen en is holistisch waardoor een betrouwbaarder resultaat wordt verkregen, vooral wanneer het om grote hoeveelheden data gaat. Tot slot, om datawarehousing zo optimaal mogelijk in te zetten, is het zaak dat de data die je gebruikt compleet en actueel is. Zo nodig vul je deze aan met externe data.