Je bent meer datagedreven dan je zelf denkt
Je grijpt onbewust vaak terug op data binnen je organisatie. Denk aan klantbinding, acquisitie en het bepalen van doelgroepen voor sales- en marketingacties. Ook om alle acties en prestaties te evalueren, is data essentieel. Bijna alle processen in je organisatie vinden plaats op basis van, of met tussenkomst van data. Met behulp van data is het mogelijk om in kaart te brengen welke sales- en marketinginspanningen het meest succesvol zijn geweest. Via welk kanaal komen nieuwe klanten bij je organisatie terecht? Bovendien is het belangrijk om te weten welke omzet een klant oplevert, wat je up-sell en cross-sell inspanningen opleveren en in hoeverre je erin slaagt klanten aan je te binden. Allemaal data die nodig zijn voor een efficiënte bedrijfsvoering, het optimaliseren van bedrijfsprocessen en groei met je organisatie.
Data bij doelgroepsegmentatie
Een belangrijk onderdeel van sales- en marketingacties is doelgroepsegmentatie. Met doelgroepsegmentatie verdeel je doelgroepen verder onder en weet je voor welke prospects of klanten de boodschap die je communiceert relevant is. Om de juiste doelgroep te selecteren per actie of per product of dienst, ga je uit van data. Dit kunnen geografische kenmerken zijn maar ook branche en bedrijfsgrootte spelen een belangrijke rol bij het selecteren van doelgroepen. Je stelt buyer persona’s op die representatief zijn voor een groep bedrijven. De buyer persona’s werk je uit tot zover nodig is om je marketingacties effectief uit te voeren. Je bestudeert de resultaten van voorgaande acties en analyseert je bestaande klanten. Als een bepaald type klant trouw bij je afneemt, kun je kenmerken van deze klant inzetten bij het opstellen van je buyer persona’s.
Baseer belangrijke beslissingen op data
Het wordt in organisaties steeds belangrijker om beslissingen te nemen op basis van data. Dat laat ook Het Data Driven Marketing Onderzoek 2019 van DDMA zien. Met data kun je namelijk beslissingen onderbouwen en er haalbare doelen aan stellen. Wel is dan cruciaal dat de juiste data voorhanden zijn en dat de data betrouwbaar zijn. Alleen dan kan een duidelijk beeld worden gevormd van alle bedrijfsactiviteiten en weet je welke investeringen welke resultaten hebben opgeleverd. Met dit inzicht kun je gefundeerde beslissingen nemen. Beslissingen die genomen worden op basis van data, hebben veelal betrekking op productinnovaties, klanttevredenheid en klantenbinding, het sales- en marketingplan en het optimaliseren van bedrijfsprocessen.
Verzamel de juiste data
Ga geen data verzamelen om maar data te verzamelen. Verzamel niet zoveel mogelijk data met het idee ooit een doel te vinden waarvoor je deze data kunt gebruiken. Bepaal juist eerst welk doel je voor ogen hebt, zodat je zinvolle data kunt gaan verzamelen en je focus houdt. Veel organisaties maken gebruik van een CRM of ERP systeem om klant- en verkoopdata bij te houden. Ook maken steeds meer organisaties gebruik van marketing automation en E-mail marketingtools. Uiteindelijk is het belangrijk om van alle bronnen één grote database met informatie te maken en dat alle lagen binnen de organisatie dezelfde database kunnen aanspreken. Zo komen eenduidige inzichten aan het licht en zijn bedrijfsdoelstellingen gefundeerd.
Wil je meer weten over het verzamelen of inzetten van data? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je bij elk datavraagstuk.