Verzamel interessante leads met leadgeneratie
Informatie en kenmerken voor een gedegen leadkwalificatie
2 belangrijkste stappen om je leadgeneratie strategie in te richten:
-
Stap 1 | Omschrijf een kwalitatief goede lead
Hoe ziet het profiel van een kwalitatief goede B2B lead eruit? Door goed te kijken naar je huidige klanten en hun eigenschappen, kun je een heel specifieke doelgroepomschrijving maken. Potentiële klanten die dezelfde eigenschappen hebben als je klanten zijn veel interessanter. Zij voldoen aan je doelgroepomschrijving en daarom is de kans dat zij klant worden groter. Zij hebben hoogstwaarschijnlijk dezelfde behoeften als je klanten. Daarnaast weet je al wat hen bezighoudt en wat hen interesseert. Dezelfde marketingaanpak als die voor je huidige klanten zal even zo effectief zijn. Een goed middel om je te helpen bij het omschrijven van een kwalitatief goede lead is een data analyse op je klantenbestand.
-
Stap 2 | Maak efficiënt gebruik van je CRM- of marketing automation systeem
Of je nu gebruik maakt van een CRM systeem of een marketing automation systeem, het correct verzamelen en bewaren van lead- en klantinformatie is een essentieel onderdeel van je leadgeneratie strategie. Bij je B2B leadgeneratie heb je alle informatie die er is, nodig o.a. om je communicatie te personaliseren, om relevant te communiceren en om te communiceren op het juiste moment. Belangrijk hierbij is ook dat de informatie over je leads en klanten actueel is. Alleen op basis van actuele informatie kun je effectief communiceren en kun je de resultaten van je communicatie goed monitoren. Twijfel je aan de actualiteit van de gegevens in je systeem, dan loont het om je bestand op te laten schonen.