Skip to main content

Adressenbestand kopen? 5 zaken waar je rekening mee moet houden

Een goed B2B adressenbestand is cruciaal voor het succes van een sales- of marketingcampagne. Ook bij het uitvoeren van marktonderzoek en bij acquisitie is een compleet en actueel adressenbestand essentieel. Ben je reeds in het bezit van een adressenbestand dat je wilt inzetten, dan is het verstandig om vooraf dit bestand te laten checken en daar waar nodig te updaten. Ben je van plan om een adressenbestand te kopen, dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden: de talloze aanbieders maken het kopen van een goed adressenbestand niet altijd even gemakkelijk. Het is daarom belangrijk dat je weet waar je op moet letten bij de aanschaf van de juiste campagne data.

Tip #1: Baken je doelgroep goed af

Je doelgroep is heel specifiek samen te stellen. Hierdoor kun jij het kaf van het koren scheiden en dat resulteert in een hoger ROI op jouw campagnes. Zo kun je organisaties binnen een bepaalde branche selecteren of in een bepaalde regio. Je kunt je focussen op ondernemingen, gevestigd in een bedrijvenverzamelgebouw, in een pand met een horecafunctie of die recent verhuisd zijn. Daarnaast maken technieken zoals Lead online het mogelijk om inzicht te krijgen in bedrijfskenmerken zoals FinTech en energielabel. Lead online biedt je eindeloos veel mogelijkheden om je doelgroep af te bakenen. Hoe beter je doelgroep is afgebakend, hoe hoger de ROI.

Nog enkele voorbeelden van selecties om je doelgroep af te bakenen:

  • regio
  • branche
  • aantal medewerkers
  • startende bedrijven
  • recent verhuisde bedrijven
  • groeiende bedrijven
  • bedrijven met een webshop
  • franchisegever/franchisenemer
  • importerend/exporterend
Om het nog specifieker te maken, kun je zelfs combineren. Ben jij op zoek naar een adressenbestand van bedrijven met een bepaald aantal werknemers in regio Zuid-Holland? Of bestaat jouw doelgroep uit startende webshop eigenaren? Meld dit dan vooral! Een goede dataleverancier denkt met je mee. Een databestand bestellen kan overigens ook eenvoudig online. Wellicht zijn er iets minder selectiemogelijkheden beschikbaar in een webshop voor adressen omdat dit vaak maatwerk betreft. Maar selecties op branche, regio en bedrijfsgrootte zijn online altijd mogelijk en wat voorwerk kan nooit kwaad!

Tip #2: Grootse plannen, begin met een kleine test

Dit is heel realistisch – wanneer je twijfelt over het kopen van een adressenbestand, wil je niet direct een bestand kopen met 15.000 leads, prospects of bedrijven. Zo is het bij een direct mailing goed om een test te doen met een kleine oplage. Als het resultaat van je testmailing tegenvalt, kan het zinvol zijn om je doelgroep bij te stellen. Bij telefonische acquisitie is het moeilijk om in te schatten hoeveel telefoonnummers je nodig hebt om het doel van de campagne te behalen. Het tussentijds kopen van meer telefoonnummers van bedrijven binnen je doelgroep, is dan beter dan een te groot bestand aankopen. Goed om te weten, is dat jouw nieuwe levering altijd ontdubbeld kan worden met de data die je al hebt ontvangen. Zo benader je nooit bedrijven dubbel.

Tip #3: Bedenk welke gegevens in je adressenbestand moeten staan

Er is ontzettend veel informatie beschikbaar over alle bedrijven en organisaties. Het is daarom raadzaam om van tevoren goed na te denken over welke informatie nodig en handig is voor jouw campagne en je CRM systeem. Is je data bijvoorbeeld bedoeld voor een telefonische campagne, dan wil je vooraf misschien de website van de prospect bekijken en kun je de URL’s op laten nemen in het bestand. Bij een direct mail campagne is het wellicht handig dat je ook telefoonnummers paraat hebt. Ook wanneer prospects responderen en je de contacten zo volledig mogelijk in je CRM systeem wilt hebben, is accurate informatie nooit weg. Combineer je de campagnes? Ook dan heb je meerdere gegevens nodig. Bedenk dus goed welke gegevens echt niet mogen ontbreken in jouw adressenbestand!

Tip #4: Let op, er gelden regels bij gebruik van data

Of je nu bedrijfsgegevens aankoopt voor e-mailing, telemarketing of een postmailing, je hebt te maken met de AVG. Bij e-mail- en telemarketingcampagnes speelt naast de AVG ook de Telecommunicatiewet een belangrijke rol. De Telecommunicatiewet staat in principe los van de AVG. De AVG bepaalt namelijk hoe bedrijven om moeten gaan met (het verzamelen van) persoonsgegevens. De Telecommunicatiewet heeft regels opgesteld voor het gebruik van persoonsgegevens voor o.a. telemarketing en e-mailmarketing. Het doel van deze regels is om mensen en organisaties zoveel mogelijk te beschermen tegen te veel ongevraagde commerciële e-mails en telefoongesprekken. Houd bij het plannen van je campagnes daarom rekening met de geldende wetgeving en laat je bij de aankoop van adressenbestanden hierover informeren.

 

Tip #5: Houd je adressenbestand actueel!

Wist je bijvoorbeeld dat 30% van de gegevens in een adressenbestand na 1 jaar simpelweg niet meer klopt of onvolledig is? Denk hierbij aan onjuiste telefoonnummers of een wisseling van contactpersoon. Het is echt enorm vervelend als je 1/3e van de lijst belt, en dit mensen en/of bedrijven blijken te zijn die niet overeenkomen met de demografische gegevens van jouw doelgroep. Of wanneer 30% van de kostbare postmailing niet aankomt…
Ook kun je te maken krijgen met opgeheven en failliete bedrijven, verhuizingen en typefouten in bestanden. Houd daarom je adressenbestand zo actueel mogelijk of laat extern een complete bestandsupdate uitvoeren.
Wil je meer weten over het kopen van een adressenbestand? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij vertellen je waar je aan moet denken om de aanschaf van jouw adressenbestand zo succesvol mogelijk te laten zijn!

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
Datavisualisatie
Geen onderdeel van een categorie

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…
Effectieve datavisualisatie
Geen onderdeel van een categorie

Wat zijn de geheimen voor een effectieve datavisualisatie?

5 geheimen voor een effectieve datavisualisatie Het doel van datavisualisatie is het optimaal communiceren van…

Leave a Reply

Vous recherchez des prospects?