Word als B2C e-commercebedrijf succesvol bij zakelijke klanten
Bij de term ‘e-commerce’ denken veel mensen aan B2C transacties zoals een consument die een product koopt bij een online retailer. Maar de markt van B2B e-commerce groeit snel want ook zakelijke klanten maken liever zelf online keuzes op momenten wanneer het hen uitkomt. Tevens voor B2B klanten is online shoppen praktisch en kostenbesparend. Deze klant wil het gemak en de voordelen van e-commerce ook op zakelijk gebied.
Geschatte leestijd: 5 minutes
Inhoudsopgave
B2C georiënteerde bedrijven grijpen kans bij zakelijke klanten
Steeds vaker zien we dat B2C georiënteerde organisaties de kans grijpen en zich ook succesvol op zakelijke klanten gaan richten. Dit zien we vooral bij de grote namen onder B2C georiënteerde organisaties, waaronder retailketens, aanbieders van consumentenelektronica en aanbieders van cadeaubonnen. Wanneer B2C georiënteerde organisaties met hun data aan de slag gaan en hierop inzoomen, constateren ze namelijk vaak dat er al behoorlijk wat zakelijke klanten in hun bestanden voorkomen. Met name binnen e-commerce zien we dit regelmatig gebeuren. Een logisch gevolg van tevreden consumenten die daarom ook zakelijke aankopen bij dezelfde aanbieder doen. Door de zakelijke klanten in een database onder de loep te nemen, wordt het heel eenvoudig om gericht deze klantgroep uit te breiden. Zou je de zakelijke klanten namelijk matchen met de NextBI bedrijvendatabase, dan kun je ze inzichtelijk maken en analyseren. Op basis hiervan kun je talloze interessante look-a-likes vinden. Je zou op basis van de bevindingen zelfs een ideale zakelijke doelgroepomschrijving kunnen opstellen en dit als uitgangspunt kunnen gebruiken bij het opstellen van een lijst met kansrijke zakelijke prospects.
Steeds meer zakelijke klanten op zoek naar B2C marketingervaring
Wat B2C bedrijven soms tegenhoudt om zich ook te richten op de B2B klant, is dat B2B e-commerce ingewikkelder lijkt dan B2C e-commerce. Dit ligt vooral aan het opstellen van een customer journey voor zakelijke klanten wat een stuk lastiger aandoet dan voor consumenten. Dit komt doordat een B2B klantreis vaak verder gaat dan een B2C klantreis. Zo gaat het bij zakelijke klanten vaak om hogere orderwaarden en zijn er bij zakelijke aankopen meestal meerdere personen betrokken met een bepalende rol in het beslissingsproces. Echter, het verschil tussen de customer journeys van B2B- en B2C e-commerce komen tegenwoordig steeds meer overeen; ze draaien beide vooral om personalisatie en menselijke interactie. Het onderliggende principe van B2B en B2C e-commerce is hetzelfde want in beide gevallen maakt de organisatie gebruik van een e-commerce platform om contact te leggen met prospects en klanten met het doel om producten of diensten online te verkopen. De B2C platformen zijn vandaag de dag bovendien zo goed ingericht, dat zij ook op B2B terrein een zeer geschikt online kanaal vormen. Feit is dat steeds meer zakelijke klanten op zoek zijn naar een B2C marketingervaring. Bijkomende voordelen voor B2C bedrijven die zich ook op bedrijven richten met hun e-commerce platform; ze bereiken een breder (wereldwijd) publiek om hun verkoop te stimuleren en ze vallen meer op in een competitieve markt.
FAQ’s B2B, B2C en e-commerce
Wat is B2B?
B2B is een afkorting van Business to Business. Met B2B bedoelen we bedrijven die zaken doen met andere bedrijven.
Wat is B2C?
B2C is een afkorting van Business to Consumer. Hieree bedoelen wer bedrijven die producten verkopen of diensten leveren aan consumenten.
Wat is B2B e-commerce?
B2B, Business to Business e-commerce is het online proces van marketing en verkoop van producten of diensten tussen twee bedrijven.
Wat is B2C e-commerce?
B2C, Business to Consumer e-commerce, ook wel retail e-commerce genoemd, is een bedrijfsmodel waarbij sprake is van marketing en verkoop tussen online bedrijven en consumenten.