Met de juiste doelgroepen in het vizier worden je sales- en marketinginspanningen beloond
Om commerciële doelen met je organisatie te bereiken, is een salesplan een must. Een houvast voor je salesteam, een overzicht van de doelstellingen en de manier waarop je je markt verder kunt uitbouwen zodat je organisatie nog succesvoller is. Een belangrijke tip voor het opstellen van een doeltreffend B2B salesplan is veel aandacht te besteden aan het in kaart brengen van je doelgroepen. Met de juiste doelgroepen in het vizier worden je sales- en marketinginspanningen beloond.
Doelgroepsegmentatie is key
Doelgroepsegmentatie is het verder onderverdelen van je doelgroep. Vaak is dit raadzaam omdat de onderlinge verschillen binnen de doelgroep verdeeld naar producten/diensten te groot zijn om gerichte marketing- en salesacties te kunnen doen. Je boodschap heeft meer effect als deze relevant is voor de ontvanger. Het startpunt van je plan zijn je ervaringen en resultaten van voorgaande jaren. Welke omzet heeft de verkoop van je producten en/of diensten opgeleverd? Breng per categorie in kaart wie de afnemers van deze producten of diensten zijn. Je CRM systeem speelt hierbij een belangrijke rol. Segmenteer je klantenbestand op basis van de producten en/of diensten die klanten bij je organisatie kochten. Maak vervolgens met alles wat je weet van deze klanten een zo specifiek mogelijke doelgroepomschrijving per product of dienst. Dit helpt je om je communicatie relevanter te maken voor elke doelgroep waardoor de respons zal verbeteren. Bovendien is doelgroepsegmentatie onmisbaar bij je zoektocht naar nieuwe klanten. Je huidige klanten vertellen je wie je meest kansrijke prospects zijn; organisaties die dezelfde kenmerken hebben als je klanten.
Stappenplan B2B doelgroepsegmentatie
In het stappenplan ‘Effectieve B2B doelgroepsegmentatie’ worden de doelgroepen bovendien ingezet om interessante prospectbestanden te genereren waarmee je succesvol de commerciële doelstellingen van je organisatie bereikt. Wil je meer tips over hoe je effectief in contact komt met je meest kansrijke B2B prospects? Lees dan ‘Doelgericht je doelgroep benaderen’.