Skip to main content

Heb jij al eens nagedacht over je internationale kansen?

We zijn inmiddels gewend aan de global village en het internationaal zaken doen gaat ons goed af. Nederland heeft ook niet voor niets een plaats in de top 5 van grootste exportlanden ter wereld. En dat terwijl we een klein land zijn naast een China, Japan, Duitsland en de Verenigde Staten. Heb jij al eens nagedacht over je internationale kansen en het uitbreiden van je B2B markt internationaal?

Ben je een succesvolle ondernemer in Nederland en wil je je markt internationaal uitbreiden? Ga dan stap voor stap te werk.

# Stap 1

Bepaal je doelgroep. Hebben je verschillende producten en/of diensten ook verschillende doelgroepen? Hebben je klanten overeenkomstige kenmerken?

De beste manier om succesvol te zijn in een nieuwe afzetmarkt, is te kijken naar je huidige klanten. Welke kenmerken hebben zij? Wanneer je je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk in kaart hebt, kun je een look-a-like selectie maken. De kans van slagen is aanzienlijk groter wanneer je prospects benadert met dezelfde kenmerken als je klanten. Denk bij kenmerken bijvoorbeeld aan de branche waarin de onderneming actief is, het aantal medewerkers dat bij de onderneming werkzaam is en of de organisatie een starter is of niet.

# Stap 2

Kies een communicatiekanaal. Hoe bereik je je doelgroep in Nederland? Onderzoek of dit internationaal ook de meest renderende manier is.

Wanneer je heel specifiek je doelgroep in kaart hebt, ga je bepalen welke informatie je nodig hebt. De benodigde informatie is afhankelijk van het communicatiekanaal dat je gaat inzetten. Benader je je doelgroep via e-mail of liever via post of telemarketing? Gegevens als NAW (naam, adres, woonplaats), telefoonnummer en e-mailadres zijn binnen je doelgroep aanwezig. Ook de namen van contactpersonen van verschillende functies zijn internationaal beschikbaar.

# Stap 3

Bepaal hoe je gegevens vast gaat leggen. Hoe is je huidige klantenbestand opgebouwd? Maak je gebruik van een CRM systeem en biedt ditzelfde systeem ook ruimte voor je internationale klanten?

Zowel voor je Nederlandse als internationale prospect- en klantdata geldt dat het van belang is dat de gegevens actueel zijn. Verouderde gegevens kosten je onnodig veel tijd en geld. De juiste gegevens dienen in een systeem ingevoerd te worden maar moeten vervolgens ook onderhouden worden. Wijzigingen door bijvoorbeeld verhuizingen moeten tijdig in de database worden aangepast. Een behoorlijke klus, dus goed om te weten dat een data update een geautomatiseerd proces kan zijn.

Wil je je markt in het buitenland aanboren? Maak gebruik van de kennis en ervaring van NextBI op internationaal marketing- en datagebied. Vraag het adressenpotentieel van het gewenste land nu bij ons aan.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
Datavisualisatie
Geen onderdeel van een categorie

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…
Effectieve datavisualisatie
Geen onderdeel van een categorie

Wat zijn de geheimen voor een effectieve datavisualisatie?

5 geheimen voor een effectieve datavisualisatie Het doel van datavisualisatie is het optimaal communiceren van…

Leave a Reply

Vous recherchez des prospects?