Skip to main content

De financiële waarde van data

Data is niet tastbaar en slechte data is niet direct te herkennen. Daarentegen is het belang van kwalitatief goede data een bewezen feit. Dit maakt het enigszins mogelijk om een financiële waarde toe te kennen aan de kwaliteit van data. Data levert immers winst op en biedt toegevoegde waarde op lange termijn. Denk hierbij aan gerichte sales- en marketingacties, een sterkere klantbinding, goed in kaart gebracht marktpotentieel, inzicht in marktkansen en een betrouwbaar sales- en marketingplan. Het is dus niet alleen het prijskaartje aan het adressenbestand, de verrijking, de update of de data analyse, maar vooral het essentiële deel aan omzet dat je misloopt als gevolg van een slechte datakwaliteit. Kortom, investeren in datakwaliteit als continu proces verdient zich altijd terug.

Wat is kwalitatief goede data?

Data is kwalitatief goed als zij actueel, correct, compleet en uniek zijn. Door het inzetten van data die niet aan deze voorwaarden voldoen, ontstaan uiteindelijk een dalende klanttevredenheid en klantretentie en een lager rendement op de investeringen in sales- en marketingcampagnes. De dalende klanttevredenheid komt vooral voort uit irritaties door foutief geadresseerde of dubbele communicatie. Goede klantrelaties lopen hierdoor een deuk op. Een dalende klantretentie is een logisch gevolg van inadequate data omdat organisaties belangrijke klanten en oud-klanten uit het oog verliezen door verhuizingen, fusies, personele wisselingen etc. Een lager rendement op investeringen in sales- en marketingcampagnes blijft hierdoor niet uit. Ook bij investeringen in sales- en marketingacties richting potentiële klanten en leads speelt de kwaliteit van de data een cruciale rol. Mailings gericht aan failliete organisaties, twee mailings op één adres of mailings naar achterhaalde adressen zijn pure verspilling. Op lange termijn kan slechte datakwaliteit zelfs leiden tot winstderving omdat de concurrentiepositie van de organisatie verzwakt. En het kan leiden tot hoge kosten omdat strategische beslissingen, gebaseerd op slechte data, de verkeerde beslissingen blijken te zijn.

Hoe schat jij je datakwaliteit in?

Jaarlijks muteert zo’n 30% van de gegevens in je database door onder meer opgeheven en failliete bedrijven, verhuizingen, onjuiste telefoonnummers en typefouten in het CRM systeem. Voordat je gaat investeren in datakwaliteit, wil je misschien eerst de kwaliteit van je database laten beoordelen. Daarom biedt NextBI je nu de mogelijkheid om kosteloos een APK op je adressenbestand uit te laten voeren. Deze APK maakt inzichtelijk in hoeverre de gegevens in je adressenbestand volledig en actueel zijn. Met de uitkomst is het eenvoudig om je klantenbestand te optimaliseren om zo het rendement op sales- en marketingacties aanzienlijk te verhogen. Met de juiste data en het behoud van je datakwaliteit kunnen we uiteindelijk je markt optimaal in kaart te brengen zodat jij alle kansen kunt benutten en je concurrentiepositie kunt versterken.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
Datavisualisatie
Geen onderdeel van een categorie

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…
Effectieve datavisualisatie
Geen onderdeel van een categorie

Wat zijn de geheimen voor een effectieve datavisualisatie?

5 geheimen voor een effectieve datavisualisatie Het doel van datavisualisatie is het optimaal communiceren van…

Leave a Reply

Vous recherchez des prospects?