Met accurate gegevens van je klanten, komt de juiste boodschap op de juiste plaats
Eén van de belangrijkste onderdelen van je B2B sales en marketingcampagnes is de kwaliteit van je data. Alleen met accurate gegevens van je klanten, komt de juiste boodschap op de juiste plaats. Aangezien jaarlijks gemiddeld 30% van de gegevens in een klantenbestand ‘vervuilt’ door bijvoorbeeld contactpersonen die van baan veranderen, verhuizingen en faillissementen, is het belangrijk om regelmatig je klantenbestand op te schonen. Ook invoerfouten, typfouten en spelfouten zijn niet te vermijden in een CRM systeem. Met actuele en correcte data als uitgangspunt, verbeteren de resultaten van je sales- en marketingacties aanzienlijk. Zo is het bellen of aanschrijven van failliete organisaties of vertrokken contactpersonen zonde van je investering in tijd en geld. Daarnaast kun je met de juiste informatie scherper inspelen op specifieke klantbehoeften en levert actuele informatie je belangrijke inzichten op over product- marktcombinaties en je marktaandeel waarmee je je voordeel kunt doen bij je sales- en marketingacties.
Schoon zelf je zakelijke klantenbestand op
Op de eerste plaats bepaal je of je zelf je bestanden gaat opschonen of dat je dit door een externe partij laat uitvoeren. Afhankelijk van het aantal relaties in je klantenbestand, is het handmatig opschonen veelal een tijdrovende klus. Het begint met hoofdlettergebruik, afkortingen en functiebenamingen. Controleer of deze consequent en correct zijn toegepast. Check vervolgens je bestanden op lege velden. Lege velden maken doelgroepsegmentatie inefficiënt. Heb je bijvoorbeeld een leuke actie die interessant is voor de grotere klanten met minimaal 10 medewerkers, dan dient voor een goede segmentatie en succesvolle actie het veld ‘bedrijfsgrootte’ wel overal ingevuld te zijn. Tot slot kun je controleren of er geen dubbele organisaties of contacten in je adressenbestand voorkomen. Kijk hiervoor naar de velden waar geen twijfel over kan bestaan zoals het KvK nummer of de postcode in combinatie met het huisnummer. Een organisatie kan bijvoorbeeld dubbel in je bestand voorkomen, een keer met de gevelnaam (of handelsnaam) en een keer met de statutaire naam. Dat het dezelfde organisatie betreft, is lastig te detecteren.
Data opschoning uitbesteden
Het opschonen van je adressenbestand uitbesteden aan een externe partij is gemakkelijker en sneller. Bovendien is het voordeel dat failliete bedrijven en naamswijzigingen in je adressenbestand eenvoudig worden ontdekt. Je levert je klantenbestand aan en er vindt een automatische matching plaats met een externe bedrijvendatabase. Zo heeft NextBI een database met adressen en bijbehorende marketingkenmerken van bijna 3,4 miljoen Nederlandse bedrijven, overheidsinstellingen, organisaties, verenigingen en stichtingen. De gegevens in je bestand worden met de database van NextBI vergeleken. Uit dit matchingsproces ontstaat een rapport dat statussen aangeeft zoals failliet of juist actief, gewijzigde bedrijfsnaam, doublure etc. Daarnaast wordt aangegeven welke gegevens die ontbreken in je adressenbestand kunnen worden toegevoegd vanuit de database van NextBI. Aan de hand van het rapport kun je de updates en verbeteringen aan je adressenbestand laten toevoegen. Ook krijgt elke organisatie in je adressenbestand een uniek nummer vanuit de database van NextBI. Met dit unieke nummer kan NextBI je klantenbestand in de toekomst snel en optimaal onderhouden. Ook kun je met de unieke nummers interessante data analyses inzetten en je klantenbestand gericht laten verrijken met marketing kenmerken en interessante prospects.
Waarborgen van je datakwaliteit
Wil je meer weten over data opschoning of de API? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.