Welke rol speelt data in jouw B2B marketingplan?
Data is een belangrijk onderdeel in je B2B marketingplan. Althans, het zou een belangrijk onderdeel moeten zijn. Met de juiste data kun je namelijk waardevolle analyses uitvoeren. De uitkomsten van deze analyses bieden je nuttige handvatten om gericht je marketingdoelstellingen te beschrijven en te behalen.
Bij welke onderwerpen in je B2B marketingplan komt data goed van pas?
1. Doelgroepomschrijving
Aan wie lever je producten en/of diensten en aan wie zou je graag willen leveren? Dit is niet altijd hetzelfde. Wanneer je je klantenbestand onder de loep neemt, kun je er bijvoorbeeld achter komen dat je in een bepaalde regio een veel hogere omzet haalt dan in de overige regio’s. In dat geval kan het zinvol zijn een regio aan je doelgroepomschrijving toe te voegen. Het is overigens altijd efficiënt om je doelgroep zo specifiek mogelijk te beschrijven. Bij een grove en grote doelgroep zijn je marketingacties te kostbaar. Door je doelgroep specifieker en kleiner te maken, communiceer je gerichter en stijgt je ROI. Door je klantenbestand te verrijken met informatie zoals bedrijfsgrootte, branche, etc. kun je je klanten vergelijken en verbanden zien die je helpen met het beschrijven van je meest kansrijke doelgroep en je ideale klant.
2. Marktaandeel
Door het vaststellen van je marktaandeel kun je je marktpositie in kaart brengen. Deze informatie heb je nodig om je marketingdoelen specifiek, realistisch en meetbaar te formuleren. Waar sta je nu en wat wil je bereiken. Om je marktaandeel te achterhalen, moet je weten hoe groot de totale markt is. Een marktpenetratieanalyse biedt hierin de oplossing. Je klantenbestand wordt dan vergeleken met een externe database bestaande uit alle Nederlandse organisaties. De analyse laat zien wie je klanten zijn, waar zij zich bevinden en hoeveel prospects er zijn die voldoen aan dezelfde kenmerken als jouw klanten. Zo weet je waar je staat, hoeveel groei er reëel gezien mogelijk is en kun je gericht aan de slag met leadgeneratie.
3. Doelgroepsegmentatie
Doelgroepsegmentatie is een belangrijk onderdeel van het marketingplan. Met doelgroepsegmentatie zorg je er namelijk voor dat je met je marketinginspanningen optimale resultaten behaalt. Op basis van de uitgebreide kenmerken in je klanten- en prospectbestanden stem je je content, marketingacties en al je overige communicatie af op de wensen en behoeften van een specifiek deel van je doelgroep; dat deel dat het meest geïnteresseerd is. Daarnaast spelen personalisatie en tone-of-voice een belangrijke rol in het juist afstemmen van je communicatie. Het resultaat is dat je kostenefficiënter communiceert en je een hogere ROI behaalt.
Conclusie
Bij het schrijven van een B2B marketingplan speelt data op verschillende manieren een grote rol. Het inzetten van data helpt je bij het SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) formuleren van je marketingdoelstellingen om tot een concreet en succesvol marketingplan te komen.
Wil je nog meer handige tips over het slim inzetten van data? Bel ons gerust.