Skip to main content

Met Data opschoning ben je je concurrentie altijd een stap voor

Het inzetten van correcte B2B data levert organisaties veel geld op. De waste door foutieve gegevens wordt zoveel mogelijk beperkt en sales- en marketingacties leveren een hogere respons op. Daarnaast kun je actuele B2B data inzetten om analyses te doen. Analyses leveren je interessante inzichten op waarmee je kunt bijsturen en op basis waarvan je de juiste beslissingen kunt nemen om sales- en marketingdoelen te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een verschuivende klantbehoefte die je vroegtijdig ontdekt. Met actuele data ben je je concurrentie altijd een stap voor. Data opschoning van je klanten- en prospectbestanden is daarom zeker de moeite waard. Lees in dit artikel de belangrijkste 4 stappen voor data opschoning.

Voordelen van data opschoning:

  • Door gebruik van actuele gegevens, bereik je met direct mail of telefonische acquisitie precies de juiste organisaties.
  • Met de juiste data voorhanden verliezen medewerkers binnen sales en marketing niet onnodig veel tijd en kunnen zij zich focussen op communicatie en verkoop.
  • Schone data levert betrouwbare inzichten op over o.a. je doelgroep, product- marktcombinaties en je marktaandeel op basis waarvan je adequate beslissingen kunt nemen.

Het belang van data opschoning groeit

In een bestand met bedrijfsadressen en -informatie wijzigt jaarlijks gemiddeld 30% van de gegevens. Het gaat dan voornamelijk om functionarissen die van baan veranderen, verhuizingen, faillissementen, overnames en fusies. Vooral dit jaar (2021) en komend jaar (2022) worden nogal wat mutaties verwacht. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de economische krimp van een geschatte 6 procent waar Nederland dit jaar mee te maken krijgt. Met een economische krimp van dit formaat, gaan in de industrie, groothandel, bouw en zakelijke dienstverlening naar verwachting veel faillissementen vallen. Het belang van het regelmatig opschonen van je B2B data neemt daarmee toe. Pogingen om in contact te komen met failliete organisaties is pure waste.

De 4 stappen

Nadat je direct mail is verstuurd of je telefonische actie is afgerond, kun je aan de hand van de resultaten al snel zien of het adressenbestand dat je hebt gebruikt, is verouderd. Helaas is de investering dan al gedaan. Het is lucratiever om je adressenbestand op te schonen voordat je het inzet voor je sales- of marketingactie. Helemaal nu je weet dat het belang van data opschoning groeit doordat het aantal mutaties toeneemt. Al snel zijn je klantenbestand en prospectbestand te groot om hier een handmatige klus van te maken. Geen probleem want NextBI heeft hier een geautomatiseerde oplossing voor.

# Stap 1 Aanleveren van bestanden

Lever je klantenbestand, prospectbestand of beiden aan. Wanneer je gegevens in meerdere bestanden bewaart, is het verstandig om al deze bestanden aan te leveren zodat de adressenbestanden ontdubbeld kunnen worden met elkaar. Alle gegevens worden uiteindelijk in één bronbestand gezet zodat alle medewerkers binnen je organisatie met hetzelfde bestand kunnen werken. Dit is efficiënter omdat dan de meest recente informatie voor iedereen beschikbaar is en er geen dingen dubbel gedaan worden. Denk hierbij aan het dubbel versturen van dezelfde mailing of irritatie bij de klant omdat tweemaal contact wordt opgenomen met dezelfde vraag. Alle gegevens en kenmerken over je klanten en prospects in één bronbestand zorgt ervoor dat iedereen altijd over complete en accurate informatie beschikt.

# Stap 2 Matchen van je adressenbestand met de totale bedrijvendatabase

NextBI heeft een database met adressen en bijbehorende marketingkenmerken van ruim 3,4 miljoen bedrijven, overheidsinstellingen, organisaties, verenigingen en stichtingen. Elk adres in de database heeft een uniek nummer, ebi-nummer genaamd. De gegevens in je bestand worden met de NextBI bedrijvendatabase vergeleken (matching) op basis van postcode, huisnummer, bedrijfsnaam etc. Vervolgens worden de ebi-nummers vanuit de database van NextBI, toegevoegd aan de gegevens in jouw bestand. Dit betekent dat je bestand in de toekomst altijd heel eenvoudig onderhouden kan worden. Denk hierbij aan mutaties en het verrijken van je bestanden met extra gegevens. Ook data oplossingen zoals het in kaart brengen van concernrelaties en het samenstellen van een bestand met interessante prospects (look-a-likes) behoren m.b.v. het ebi-nummer tot de mogelijkheden.

# Stap 3 Matchen met de historische bedrijvendatabase

De techniek die NextBI toepast voor de matching, is zeer geavanceerd wat de best mogelijke resultaten oplevert. Zo wordt bij de matching niet alleen de marktdekkende actuele database ingezet, maar ook de historische database. NextBI heeft de grootste historische database in de markt. Dit zorgt ervoor dat 15% meer gegevens gematcht en verrijkt kunnen worden omdat een beroep gedaan wordt op gegevens tot ruim 20 jaar terug. Met deze historische informatie kan NextBI ook door naamswijzigingen, fusies, verhuizingen en andere mutaties uit het verleden, achterhalen wat de huidige situatie van de organisatie in je bestand is. Het uitwisselen van gegevens met NextBI vindt overigens altijd plaats via een sFTP-server zodat privacy wordt gewaarborgd en alles volgens de geldende regelgeving verloopt. Naast het bestand ontvang je altijd een compleet overzicht van de aantallen incorrecte, aangepaste en toegevoegde gegevens.

# Stap 4 Behouden van datakwaliteit

Heb je eenmaal een actueel en betrouwbaar bronbestand, dan is het van belang dit zo te houden. Medewerkers binnen je organisatie voegen voortdurend gegevens toe aan het bronbestand. Het handmatig toevoegen van gegevens aan een bestand levert veel fouten op. Denk aan een inconsistente schrijfwijze, typefouten en lege gegevensvelden. Het is daarom verstandig om het bestand te laten updaten en verrijken voordat je het inzet voor een sales- of marketingactie. Een andere optie is te werken met de API. Met de API bespaar je een hoop tijd. De processen waar klantgegevens bij komen kijken, worden korter en de gegevens die aan je bestand worden toegevoegd, zijn compleet en foutloos. De API doet namelijk op afstand een beroep op de actuele en marktdekkende bedrijvendatabase van NextBI. Voer bijvoorbeeld een bedrijfsnaam of adres in en je hebt in enkele seconden alle bijbehorende informatie tot je beschikking. De actuele bedrijfsgegevens zijn direct te gebruiken bij het invullen van webformulieren of in je CRM- of ERP-omgeving. Daarnaast dient de API ook prima als update Service. Hierbij worden op basis van jouw parameters, mutaties volgens een vastgestelde frequentie direct verwerkt in je CRM-systeem of ERP-oplossing.

 

Wil je meer weten over data opschoning of wil je weten hoe het met de kwaliteit van jouw bestanden is gesteld? Neem gerust contact met ons op. Wij geven je kosteloos advies over data en data oplossingen.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
Datavisualisatie
Not part of a category

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…
Effectieve datavisualisatie
Not part of a category

Wat zijn de geheimen voor een effectieve datavisualisatie?

5 geheimen voor een effectieve datavisualisatie Het doel van datavisualisatie is het optimaal communiceren van…

Leave a Reply

Looking for leads?