Verder denken dan je gewend bent om daardoor tot vernieuwende productideeën, marketingcampagnes of bedrijfsvoering te komen? Dan is het goed om even niet naar je onderbuikgevoel te luisteren.
Inhoudsopgave
Geschatte leestijd: 4 minuten
Onderbuikgevoel of toch liever beslissen op basis van data
Met onderbuikgevoel is op zich niets mis. Dit gevoel ontstaat immers vanuit je eerdere ervaringen. Hierdoor leer je een inschatting te maken over de uitkomsten van beslissingen. Wil je echter je horizon verbreden of ‘out of the box’ denken om er zeker van te zijn dat je geen kansen onbenut laat? Verder denken dan je gewend bent om daardoor tot vernieuwende productideeën, marketingcampagnes of bedrijfsvoering te komen? Dan is het goed om even niet naar je onderbuikgevoel te luisteren. Op basis van onderbuikgevoel ga je situaties waarmee je nog geen ervaring hebt, al snel uit de weg terwijl het inslaan van een nieuwe weg achteraf juist heel winstgevend blijkt te zijn. Bovendien kun je beslissingen gebaseerd op data, altijd goed onderbouwen. Cijfers liegen immers niet.
Sturen op data
Veel ondernemers en managers sturen al op data. Sturen op data is dan ook een stabiele basis om snel te kunnen schakelen en gefundeerde beslissingen te kunnen nemen. Organisaties zijn dusdanig digitaal getransformeerd dat gegevens massaal kunnen worden opgeslagen. Gegevens die de organisatie onder andere bereiken via contactformulieren, klantcontacten en social media. Al deze gegevens maken data analyses mogelijk. Data analyse is het interpreteren van data om inzichten te creëren. Bij Data analyse zijn het verzamelen, ontdubbelen, opschonen en verrijken van gegevens noodzakelijk. Een Data analyse is alleen betrouwbaar en inzetbaar wanneer de analyse wordt uitgevoerd op basis van actuele en volledige gegevens. Organisaties zetten Data analyse in met het doel de productiviteit van de organisatie te verbeteren en de winst te verhogen. Data analyses creëren ook waarde voor organisaties en maken organisaties wendbaar. Zo kun je met inzicht door data problemen voorkomen, nieuwe producten of diensten ontwikkelen, je bedrijfsvoering efficiënter inrichten of beter inspelen op de behoeften van klanten.
Data voor analyses
Je wilt op data gaan sturen. Maar welke data gebruik je hier nu precies voor? De belangrijkste data is data uit eerste hand, jouw data, ook wel First party data genoemd. Data die je bewaart in je CRM systeem en in andere systemen. Wil je meer of diepgaander inzicht door je data te verrijken, dan kun je misschien beschikken over Second party data. Third party data zijn altijd beschikbaar om jouw First party data te verrijken en actualiseren.
First party data
First party data zijn de gegevens die binnen je organisatie beschikbaar zijn. Het betreft alle informatie die je hebt verzameld en opgeslagen over je klanten en prospects. Denk hierbij aan de adressen en contactgegevens maar ook aan aankoopgegevens en klantgedrag.
Second party data
Second party data is de First party data van andere organisaties; concullega’s of andere zakelijke partners. Deze data wordt soms kosteloos verstrekt of uitgewisseld wanneer er een gezamenlijk belang is. Beide organisaties kunnen hun data verrijken en klantprofielen optimaliseren. Dit mag echter alleen wanneer klanten daar toestemming voor hebben gegeven.
Third party data
In de meeste gevallen wanneer een organisatie serieus met data aan de slag gaat, wordt gebruik gemaakt van Third party data. Third party data wordt aangekocht bij een dataleverancier zoals NextBI. De investering kan goed renderen want het inzetten van Third Party data maakt substantiële dataverrijking en actualisatie mogelijk. Je bouwt hiermee een bestand met precies die informatie op basis waarvan je de juiste inzichten creëert om je organisatie winstgevender te maken.