Behaal sales- en marketingdoelen efficiënter met data
B2B organisaties beschikken over waardevolle data maar weten vaak nog niet hoe deze data kunnen zorgen voor meer winst en succes. Om data gedreven te gaan werken om zo je sales- en marketinginspanningen te sturen door kennis en inzicht, neem je de volgende drie eenvoudige stappen.
Stap 1: Creëer één bronbestand
De belangrijke eerste stap om data gedreven te werk te gaan, is het creëren van een actueel en betrouwbaar bronbestand. Als er met losse lijsten, notities en spreadsheets gewerkt wordt binnen je organisatie, dienen deze gegevens te worden samengevoegd tot één bestand. Dit is een behoorlijk tijdrovend karwei om handmatig te doen maar externe B2B datapartijen klaren deze klus met behendige software in een handomdraai. Alle verzamelde gegevens van klanten staan op deze manier op één plaats. Zo kunnen klantgegevens beter worden onderhouden en voorkom je dubbele gegevens. Bovendien ontstaat een beter inzicht in je klanten en de markt. Zo worden bijvoorbeeld het onlinegedrag, koop- en klantgedrag en social mediagedrag per klant bijeen gebracht. Er worden overeenkomsten tussen klanten zichtbaar die zeer nuttig zijn bij al je marketing- en salesinspanningen. Ook trends komen aan het licht die waardevol zijn voor nieuwe verkoopkansen.
Stap 2: Optimaliseer je datakwaliteit
Slechte data is niet direct te herkennen maar werkt, en zeker op lange termijn, de resultaten van je organisatie behoorlijk tegen. Denk bijvoorbeeld aan mailings die niet aankomen of niet op de juiste plaats belanden, één klant meerdere malen met dezelfde boodschap benaderen of klanten benaderen met een boodschap die niet relevant voor ze is. Maar vooral het essentiële deel aan omzet dat je misloopt als gevolg van het onbenut laten van marktkansen. Data management, ofwel het op een efficiënte en kosteneffectieve manier van verzamelen, bewaren en gebruiken van data, maakt data analyses mogelijk met actuele en volledige data. Zo breng je marktpotentieel in kaart op basis waarvan je de meest kansrijke doelgroep kunt bepalen en je concurrentiepositie kunt versterken. De resultaten en inzichten vanuit data analyses zorgen ervoor dat je veel gerichter en succesvoller sales- en marketingacties kunt doen en een sterkere klantbinding kunt opbouwen. Om de datakwaliteit binnen je bronbestand te optimaliseren, is een marktdekkende referentiedatabase van een externe B2B dataleverancier nodig. Een database met actuele gegevens en relevante kenmerken van alle bedrijven en instellingen in Nederland op basis waarvan jouw database kan worden geüpdatet en verrijkt. Een dergelijke partij kan je ook helpen bij het onderhouden van je database. Want bedrijfsinformatie die vandaag actueel is, kan binnen een maand achterhaald zijn. Ook zorgt periodiek onderhoud ervoor dat je altijd alle relevante kenmerken voorhanden hebt en speelt de foutgevoeligheid van het invoeren van gegevens je geen parten.
Stap 3: Laat je data het werk doen
Met actuele en complete gegevens kun je een 360 graden beeld en de customer journey van je klanten in kaart brengen. Met deze informatie bouw je eenvoudig je klantrelaties uit en worden nieuwe verkoopmogelijkheden inzichtelijk. Door slim gebruik te maken van je klantdata, kun je prospects selecteren die qua kenmerken overeenkomen met je beste klanten. Je kans van slagen bij look-a-likes van je klanten is vele malen groter. Je kunt zelfs voorspellen wanneer een prospect daadwerkelijk converteert naar klant, via welk kanaal en op welke manier. Op basis hiervan kun je je campagnes steeds nauwkeuriger en efficiënter inrichten, gericht op een specifieke doelgroep en de fase waarin prospects zich bevinden. Je laat op deze manier je klantdata het werk doen waarmee de ROI op je sales- en marketingacties aanzienlijk stijgt.