4 manieren om je mailinglijst te optimaliseren
De mailinglijst die je na de opt-outs/non opt-ins overhoudt, is nu waardevoller dan ooit. De lijst bestaat uit klanten en prospects die nog altijd geïnteresseerd zijn in de informatie over jouw producten en/of diensten. Geef deze mailinglijst dan ook de zorg die zij verdient. Aandachtspunt bij het optimaliseren van je mailinglijst: verwerk jij de data, dan ben je verantwoordelijk voor de borging van de veiligheid ervan. Ook wordt er strenger gekeken naar de bijkomende personalisatiegegevens en op basis van welke grondslag je deze bewaart.
1. Schoon je huidige database op en bouw het verder uit
Je mogelijkheden op een rij:
- Bestanden koppelen tot een overzichtelijk totaalplaatje
- Actualiseren van het bestand zodat je over de juiste informatie beschikt
- Datalicentie: continue actualisatie van je database
- Creëren van een bronbestand voor Data Intelligence
2. Meer DM en TM
Zijn er regels voor DM en TM?
3. Win backs via online conversie
Optimaliseren van je online conversies
Conversies zijn acties waar je de bezoekers van je website op aan stuurt om te doen. Voorbeelden hiervan:
- Offerteaanvragen via contactformulier
- Call tracking (toepassing waarmee je telefonische conversies via de website kunt meten en beoordelen)
- Aanmeldingen voor gratis proefabonnementen of testversies
- Inschrijvingen op nieuwsbrieven
Zorg dus voor relevante content en pas op elke pagina voldoende en opvallende call-to-actions toe om je conversies te optimaliseren.
4. Inzicht in de markt
De look-a-likes gaan je communicatie hoogstwaarschijnlijk net zo relevant vinden als je bestaande klanten.
Ambassadeurs
Je klanten waarvan je een opt-in hebt ontvangen en die daarmee onderdeel zijn van je mailinglijst, hebben hier bewust voor gekozen. Je zou hen kunnen zien als ambassadeur. Zij kunnen relevante content voor je genereren. Denk bijvoorbeeld aan een positieve review op je website of via een klantcase. Maar ook via social media kunnen zij je organisatie ondersteunen door jou en je bedrijfspagina te volgen en berichten die je post, te liken en te delen. Allemaal kansen om met potentiële klanten in contact te komen.
Het optimaliseren van je mailinglijst is op zich niet zo moeilijk alleen het gebeurt niet vanzelf. Het voordeel van een doordachte strategie is dat je een aantal dingen kunt automatiseren door de processen van dataonderhoud en online conversies goed in te richten. Je hebt hier, voor wat betreft je mailinglijst, een langere tijd profijt van.