Optimaliseer je sales- en marketinginspanningen met concernrelaties
Geschatte leestijd: 4 minuten
Inhoudsopgave
Veel ondernemingen hebben een extra inschrijving als beheermaatschappij of holding, en grote bedrijven creëren vaak aparte inschrijvingen voor meerdere producten of afdelingen om zo hun risico te spreiden. Deze verschillende inschrijvingen behoren uiteindelijk tot dezelfde familie, ook al hebben zij een andere naam of bedrijven in het buitenland. De relaties tussen de rechtspersonen binnen deze families laten de bedrijfsstructuur zien en worden ook wel concernrelaties genoemd. Voor B2B-bedrijven is het inzicht hebben in de concernstructuren van hun klanten erg waardevol. Met deze concernrelaties kun je namelijk je sales- en marketinginspanningen optimaliseren.
De voordelen van concernrelaties bij je marktbewerking
- Je weet welke werkmaatschappijen bij het concern horen waarmee je reeds een klantrelatie hebt. Je kunt zo via bestaande relaties gemakkelijker contact leggen.
- Je weet welke prospects tot hetzelfde concern behoren. Zo kun je acquisitie efficiënter inrichten.
- Je weet wie de relevante beslissers op werkmaatschappij- en holdingniveau zijn.
- Van elk bedrijf weet je het aantal medewerkers. Ook het totaal aantal medewerkers op concernniveau van de 100% deelnames is bekend.
- Per werkmaatschappij is er beschikking over één of meerdere beslissers, mede afhankelijk van de omvang of het type bedrijf.
Een voorbeeld van de moeder- dochter structuur: (hierin kan een bedrijf zowel moeder als dochter zijn) bedrijf D is een dochteronderneming van bedrijf C. Maar bedrijf D heeft tevens filialen en is dus het hoofdkantoor van deze filialen. Zowel van Bedrijf D als van alle voorkomende filialen is het aantal medewerkers en de medewerkersklasse per locatie bekend. Van Bedrijf D weten we, door het aantal medewerkers van alle filialen op te tellen, ook het totaal aantal medewerkers van hoofdkantoor en filialen tezamen.
Zakelijke kansen met geavanceerde concernanalyse en dataverrijking door NextBI
NextBI kan je het inzicht in concernstructuren leveren. We beginnen dit data-activatieproces met het opschonen van je klantenbestand aan de hand van de NextBI referentiedatabase. Bij een concernanalyse is het namelijk belangrijk dat we een volledig en actueel bestand als uitgangspunt nemen. Nadat het klantenbestand is opgeschoond, kunnen we bepalen welke bedrijven hierin onderdeel zijn van een familie of structuur, of het nu een houdster, moeder of dochter betreft. We maken inzichtelijk of gegevens betrekking hebben op een hoofdkantoor en welke filialen er onder dit hoofdkantoor vallen. Heb je nog niet alle filialen in je bestand, maar zijn dit wel interessante prospects, dan kunnen we je bestand hiermee verrijken. Ook andersom, wanneer je filialen in je bestand hebt maar niet het bijbehorende hoofdkantoor, dan voegen we deze gegevens toe. Door je bestand aan te vullen met ontbrekende gegevens van houdsters, moeders en/of dochters maken we kansen inzichtelijk op basis waarvan je gericht campagnes kunt sturen. Door rekening te houden met de bredere structuren van een concern ontstaat voor jou de mogelijkheid om strategische partnerships te ontwikkelen.