Skip to main content

Data management is belangrijk, ook voor het MKB

Organisaties beschikken over steeds meer data. Om de data die je al jaren verzamelt, succesvol in te kunnen zetten, is goede datakwaliteit een vereiste. Is de data die je inzet niet actueel of onvolledig, dan werkt de data juist tegen je. Het analyseren van je data levert dan onbetrouwbare inzichten op die een verkeerde focus en extra kosten met zich meebrengen. Met data management onderhoud, actualiseer en beheer je efficiënt je data. Correcte gegevens zorgen uiteindelijk voor een hoger rendement op sales- en marketingcampagnes en bieden inzicht in kansrijke potentiële groeimogelijkheden. Ook belangrijk hierbij, zijn de veelvuldig besproken rechten van privépersonen in de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). De privacywet lijkt misschien alleen van toepassing op bedrijven die zich richten op consumenten, maar de regels gelden voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Bedrijfsgegevens zoals een telefoonnummer of persoonlijk e-mailadres kunnen namelijk ook herleidbaar zijn naar een persoon.

Hoe regel jij je data management?

Steeds meer grote ondernemingen hebben data scientists, data engineers of data protection officers in dienst. Functies die in het teken staan van data en datawetgeving vormen meer en meer een wezenlijk onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering. Voor minder grote ondernemingen is het aanstellen van een datafunctionaris vaak niet rendabel. Al is het belang van data governance en een goed data management niet minder groot. Is data management, ofwel het actualiseren, onderhouden, beheren en beveiligen van de data binnen je organisatie, geen dagtaak maar vind je het wel heel belangrijk? Schakel dan de hulp van een data expert in. De kosten van een externe partij vallen erg mee omdat B2B dataleveranciers de stappen binnen data management hebben geautomatiseerd. Zo hebben bijvoorbeeld alle organisaties en instellingen in de referentiedatabase van de datapartij een uniek nummer. De adressen uit jouw bestanden worden in een geautomatiseerd proces opgezocht in de database en de unieke nummers van de gematchte organisaties en instellingen worden aan jouw database toegevoegd. Vanaf dan is het verrijken en onderhouden van de gegevens in jouw database een eenvoudig en snel proces omdat het op basis van dit nummer wordt gekoppeld. Je klantenbestand kan periodiek of zelfs real time up-to-date worden gehouden. Zo beschik je altijd over de juiste informatie en is je datakwaliteit optimaal zonder hoge kosten of veel inspanning. Met data analyses breng je vervolgens je marktpotentieel in kaart en creëer je betrouwbare inzichten waarmee je gerichter en succesvoller sales- en marketingacties kunt doen en een sterkere klantbinding kunt opbouwen.

 Hoe bepaal je je ideale doelgroep?

Vooral de gegevens in prospect- en klantenbestanden, al dan niet in een CRM systeem, spelen een belangrijke rol bij het behalen van sales- en marketingdoelen en bieden je ook voor de langere termijn inzicht in belangrijke verkoopkansen. Met de gegevens in deze bestanden breng je namelijk interessante verkoopkansen in kaart. Voeg bijvoorbeeld een branchecode toe aan de gegevens van je klanten. Door de branches waarbinnen je klanten actief zijn in kaart te brengen, wordt duidelijk binnen welke branche je het best vertegenwoordigd bent. Vergelijk je klanten met data in een externe referentiedatabase en je ontdekt hoeveel nieuwe klanten er in dezelfde branche nog te behalen zijn. Wil je nog specifieker een interessante doelgroep bepalen, dan kun je nog meer kenmerken aan je klantenbestand toevoegen die naast de branche kunnen meespelen bij het bepalen van een kansrijke doelgroep. Zo kunnen bijvoorbeeld ook regio of bedrijfsgrootte een rol spelen. Meer kenmerken bij je klanten betekent dus dat je specifieker je ideale doelgroep kunt bepalen binnen de totale afzetmarkt. Blijf het proces van toevoegen en onderhouden van kenmerken wel regelmatig herhalen. Zo zorg je dat klantgegevens actueel blijven en komen verschuivingen in je ideale doelgroep snel aan het licht.

Wil je Data management toepassen in jouw organisatie? Meer over Data management

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Kredietwaardigheid
Data management

Verklein je risico’s met kredietwaardigheid

Kredietwaardigheid van bedrijven De kredietwaardigheid van een bedrijf vertelt je in hoeverre het bedrijf aan…
Data marketeer
Data analyse

Word een betere marketeer met data

Met data word je een betere marketeer De hoeveelheid data waarover een marketeer kan beschikken,…
Dataverrijking
Data driven marketing

Meerwaarde door Dataverrijking

Dataverrijking bij gepersonaliseerd drukwerk “Gepersonaliseerd drukwerk met behulp van dataverrijking levert een respons rate op…

Leave a Reply

Op zoek naar leads?