Skip to main content

Goed ondernemerschap omdat organisaties verder zullen moeten

Als B2B organisatie zien wij zelf het aantal offerteaanvragen sinds februari 2020 uitzonderlijk pieken en dalen. Veel organisaties laten zich leiden door de informatie en de maatregelen die tijdens de persconferenties met ons gedeeld worden, en dat merken we. Sectoren die het hardst getroffen worden door de Coronacrisis zoals horeca, vervoer en opslag en overige zakelijke dienstverlening, waaronder reis- en evenementenbureaus en beursorganisatoren, hebben vaak geen andere keus. De economische impact van de coronacrisis varieert per sector en per bedrijf. Voor andere sectoren is het zaak om zo goed mogelijk in te spelen op verdienmodellen die passen bij de omstandigheden. De situatie is immers niet van tijdelijke aard. Corona is er en blijft voorlopig onder ons. Maar organisaties zullen toch verder moeten. Op dit punt komt het aan op goed ondernemerschap.

Kansen zien en benutten

Ondernemerschap gaat vooral om het signaleren van kansen in de markt. Nu is de markt, sinds Corona onder ons is, veel veranderd. Zo zijn thuiswinkelen, thuiswerken en online meetings niet meer uit onze huidige economie weg te denken. Vanuit deze ontwikkeling ontstaan voor sommige organisaties al kansen. Andere organisaties zullen meer en meer evolueren door het verleggen van hun focus of door te reorganiseren. Eén ding is zeker; de Coronacrisis heeft ontzettend veel ondernemers aangezet tot nadenken. Dat mogen we best als positieve ontwikkeling zien. Wanneer de zaken immers goed gaan, gaat het ondernemen al snel op de automatische piloot. Het gevaar is dat je kansen misloopt die vooral voor een goed toekomstperspectief van je organisatie van groot belang zijn. Behoeften in de markt veranderen uiteindelijk toch, ook zonder Corona. Ondernemers zijn nu genoodzaakt maar wel meer gedreven om kansen te ontdekken en daarop in te spelen. Hierdoor is de behoefte aan goede data analyses die kansen voor ondernemers inzichtelijk maken, gestegen. Met data analyses kunnen bijvoorbeeld cross- en upsell mogelijkheden worden ontdekt en wordt marktpotentieel inzichtelijk voor zowel nieuwe als bestaande producten en diensten.

Hoe staat ondernemend Nederland ervoor?

Het aantal starters inclusief ZZP’ers en Freelancers in november 2021 was lager dan in september en oktober van dit jaar. In september waren er namelijk 24.006 starters en in oktober 24.740. In november telt de database van NextBI 22.720 starters. Dit is maar liefst 8,2% minder dan in de maand ervoor. Het aantal faillissementen was in oktober opvallend laag. In november is dit aantal met 52% gestegen ten opzichte van de maand ervoor. Dit komt overeen met de situatie in oktober en november vorig jaar.

Wat opvalt in het overzicht van starters per segment, is dat het segment Advisering, onderzoek en overige specialistisch zakelijke dienstverlening een duidelijke piek vertoont. De groei van juist dit segment past bij de huidige situatie zoals ook de toegenomen behoefte aan data analyses. Mocht je meer willen weten over data analyses of wil je met behulp van data effectief in contact komen met je doelgroep? Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvende informatie over de mogelijkheden.

Een reactie achterlaten