Goed ondernemerschap omdat organisaties verder zullen moeten
Kansen zien en benutten
Ondernemerschap gaat vooral om het signaleren van kansen in de markt. Nu is de markt, sinds Corona onder ons is, veel veranderd. Zo zijn thuiswinkelen, thuiswerken en online meetings niet meer uit onze huidige economie weg te denken. Vanuit deze ontwikkeling ontstaan voor sommige organisaties al kansen. Andere organisaties zullen meer en meer evolueren door het verleggen van hun focus of door te reorganiseren. Eén ding is zeker; de Coronacrisis heeft ontzettend veel ondernemers aangezet tot nadenken. Dat mogen we best als positieve ontwikkeling zien. Wanneer de zaken immers goed gaan, gaat het ondernemen al snel op de automatische piloot. Het gevaar is dat je kansen misloopt die vooral voor een goed toekomstperspectief van je organisatie van groot belang zijn. Behoeften in de markt veranderen uiteindelijk toch, ook zonder Corona. Ondernemers zijn nu genoodzaakt maar wel meer gedreven om kansen te ontdekken en daarop in te spelen. Hierdoor is de behoefte aan goede data analyses die kansen voor ondernemers inzichtelijk maken, gestegen. Met data analyses kunnen bijvoorbeeld cross- en upsell mogelijkheden worden ontdekt en wordt marktpotentieel inzichtelijk voor zowel nieuwe als bestaande producten en diensten.
Hoe staat ondernemend Nederland ervoor?
Het aantal starters inclusief ZZP’ers en Freelancers in november 2021 was lager dan in september en oktober van dit jaar. In september waren er namelijk 24.006 starters en in oktober 24.740. In november telt de database van NextBI 22.720 starters. Dit is maar liefst 8,2% minder dan in de maand ervoor. Het aantal faillissementen was in oktober opvallend laag. In november is dit aantal met 52% gestegen ten opzichte van de maand ervoor. Dit komt overeen met de situatie in oktober en november vorig jaar.