Het spamverbod in de Telecommunicatiewet
Het verzenden van e-mailings heeft veel voordelen. Zo is een e-mailing eenvoudig en snel te maken, de verzending ervan is goedkoop (geen drukwerk en verzendkosten) en de resultaten zijn goed meetbaar. Om deze redenen stuurden organisaties in groten getale e-mailings met een commerciële boodschap. Dit leverde uiteindelijk behoorlijk wat irritatie op bij de ontvangers. Om deze irritatie terug te dringen, is in 2009 een algeheel spamverbod opgenomen in de Telecommunicatiewet. Volgens de wetgeving is het verboden, overlast te veroorzaken met ongevraagde commerciële elektronische berichten. Wanneer is het wel toegestaan je doelgroep te informeren via een e-mailing? Welke regels gelden voor e-mailing?
Er is expliciete toestemming nodig
Single opt-in of double opt-in?
Een single opt-in zoals hierboven beschreven, is verplicht. Een double opt-in is niet verplicht maar heeft wel voordelen. Een double opt-in betekent dat de personen waarvan je een single opt-in hebt, de aanmelding nog eens hebben bevestigd door op een bevestigingslink te klikken die je via e-mail stuurde. Nu ben je er nog zekerder van dat de ontvanger toestemming heeft gegeven en dat het ingevulde e-mailadres van de single opt-in een bestaand en actueel e-mailadres is. Een double opt-in zorgt daardoor voor een lagere bounce rate en een hogere open rate.
Waar moet je e-mailing aan voldoen
Verstuur je een e-mailing aan personen waarvan je expliciet toestemming hebt, dan zijn er nog een aantal punten waar je e-mailing aan moet voldoen. Op de eerste plaats moet duidelijk zijn van wie de e-mail afkomstig is. De naam van je organisatie moet terugkomen in de afzendernaam. Daarnaast moeten je logo en bedrijfsnaam in de e-mail overeenkomen met de afzendernaam. De ontvanger van jouw e-mail moet zich bovendien gemakkelijk kunnen uitschrijven. Je kunt bijvoorbeeld een afmeldlink plaatsen boven- of onderaan de e-mail.