Perfectioneer je sales met CRM en marketing automation
Maakt je salesafdeling gebruik van een CRM-systeem en werkt je marketingafdeling met een marketing automation systeem? Heel goed! Mits er een integratie tussen de systemen is. Wanneer beide systemen los van elkaar worden ingezet, is er namelijk geen compleet en betrouwbaar klantbeeld. Sales en marketing zijn tegenwoordig niet los van elkaar te zien en dat geldt ook voor de systemen die ze gebruiken.
Sales en marketing moeten samenwerken vanuit 1 bron
Uit het laatste B2B-marketingonderzoek van Online Succes dat zij jaarlijks voert, komt onder andere naar voren dat 80% van de respondenten een CRM systeem gebruikt. Veel minder bedrijven maken gebruik van een marketing automation systeem (53% van de respondenten). Het zal echter niet lang meer duren of beide systemen gaan bij zowel enterprises, corporates als het MKB hand in hand met elkaar. Het onderzoek toont namelijk aan dat het gebruik van een marketing automation systeem onder de respondenten de afgelopen jaren met ruim 20% is gestegen. Voor de organisaties die al een CRM-systeem gebruiken en hier een marketing automation systeem aan toe willen voegen, is het met behulp van een API (Application Programming Interface) geen probleem om de data van beide systemen met elkaar te laten praten. Voor organisaties die geen van beide hebben, zijn er systemen die het totaalplaatje bieden zoals Hubspot en SharpSpring. Het belangrijkste is, of het nu een API of een all-in-one systeem betreft, dat sales en marketing samenwerken vanuit 1 bron om prospects en klanten gepersonaliseerd en gericht te benaderen. Alleen dan behaal je de beste resultaten met je sales- en marketinginspanningen.