Skip to main content

Perfectioneer je sales met CRM en marketing automation

Maakt je salesafdeling gebruik van een CRM-systeem en werkt je marketingafdeling met een marketing automation systeem? Heel goed! Mits er een integratie tussen de systemen is. Wanneer beide systemen los van elkaar worden ingezet, is er namelijk geen compleet en betrouwbaar klantbeeld. Sales en marketing zijn tegenwoordig niet los van elkaar te zien en dat geldt ook voor de systemen die ze gebruiken.

Sales en marketing moeten samenwerken vanuit 1 bron

Uit het laatste B2B-marketingonderzoek van Online Succes dat zij jaarlijks voert, komt onder andere naar voren dat 80% van de respondenten een CRM systeem gebruikt. Veel minder bedrijven maken gebruik van een marketing automation systeem (53% van de respondenten). Het zal echter niet lang meer duren of beide systemen gaan bij zowel enterprises, corporates als het MKB hand in hand met elkaar. Het onderzoek toont namelijk aan dat het gebruik van een marketing automation systeem onder de respondenten de afgelopen jaren met ruim 20% is gestegen. Voor de organisaties die al een CRM-systeem gebruiken en hier een marketing automation systeem aan toe willen voegen, is het met behulp van een API (Application Programming Interface) geen probleem om de data van beide systemen met elkaar te laten praten. Voor organisaties die geen van beide hebben, zijn er systemen die het totaalplaatje bieden zoals Hubspot en SharpSpring. Het belangrijkste is, of het nu een API of een all-in-one systeem betreft, dat sales en marketing samenwerken vanuit 1 bron om prospects en klanten gepersonaliseerd en gericht te benaderen. Alleen dan behaal je de beste resultaten met je sales- en marketinginspanningen.

Een gestroomlijnd proces

Met een goede combinatie van een CRM-systeem, een marketing automation systeem en de juiste integratie tussen beide, werken sales en marketing op de juiste manier samen. Ze zijn perfect op elkaar afgestemd. Klanten en prospects krijgen zowel van sales als van marketing de acties en content aangereikt die past bij de betreffende fase in de sales funnel. De systemen zorgen er dus samen voor dat je sales funnel een gestroomlijnd proces wordt. Zo geeft de leadscore in een marketing automation systeem aan hoe warm/ interessant een lead is. Zodra de leadscore hoog genoeg is, gaat deze door naar de sales. Bij een correcte integratie tussen het CRM-systeem en het marketing automation systeem is dit overgaan van de lead met bijbehorende interessante kenmerken en informatie een geautomatiseerd proces. Je richt het proces vooraf zelf in met behulp van regels en parameters. Met de systemen beschik je over software waarmee je alle kanalen die je inzet, meet, analyseert en bijstuurt. Het geeft je bovendien inzicht in al je contacten en hun positie in de Sales funnel.

Data bepalen de waarde van systemen

De mogelijkheden die een marketing automation systeem biedt, zijn afhankelijk van de data die in het systeem opgeslagen zijn. Op basis van kenmerken van je klanten en prospects kun je namelijk specifieke doelgroepen segmenteren om deze bijvoorbeeld gericht een gepersonaliseerde aanbieding of uitnodiging te sturen. Om je campagnes met een zo goed mogelijke ROI uit te voeren, moet je er erg alert op zijn dat je naast zo veel mogelijk zinvolle kenmerken ook actuele informatie gebruikt. Schrijf je in een campagne de verkeerde contactpersoon aan of stuur je een bericht naar een verkeerd adres, dan is je gestroomlijnde proces voor niets geweest en hebben je systemen onvoldoende waarde. Ook bestaat de kans dat er gegevens dubbel voorkomen in de systemen. Daarom is het verstandig om een externe datapartij in te zetten die je kan voorzien van complete en actuele data. Je klanten en/of prospects blijven vanzelfsprekend in je bestanden staan. De informatie die je bij deze klanten hebt verzameld, wordt geupdate en verrijkt met actuele gegevens die voor jouw segmentaties van belang zijn.
Wil je nog een stap verder gaan? Laat je bestand dan analyseren en krijg inzicht in je meest interessante doelgroepen. Breidt je bestand vervolgens uit met gegevens van look-a-likes van je beste klanten en vul met deze prospects je sales funnel. De systemen helpen je overigens niet alleen bij het genereren van nieuwe klanten. Door de kennis uit de systemen in te zetten voor bestaande klanten, investeer je op een efficiënte manier in klantbehoud.
Zowel het CRM-systeem, het marketing automation systeem als de data die in de systemen worden verzameld, zijn van onschatbare waarde voor sales- en marketingdoelstellingen. Heb je hierover vragen of zou je met ons van gedachten willen wisselen over CRM, marketing automation of data, bel of mail ons gerust.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
DTG overname DR3DATA
Algemeen

DTG overname DR3DATA

DTG realiseert met overname DR3DATA de meest rijke en complete B2B marketingdatabase van Nederland Amsterdam,…
Datavisualisatie
Business Intelligence

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…

Een reactie achterlaten