AVG en B2B data, waar moet je nu precies rekening mee houden
Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Deze Europese verordening vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens. De essentie van de nieuwe Europese wetgeving is de bescherming van de privacy van natuurlijke personen: het recht om niet beoordeeld te worden op bijvoorbeeld etniciteit, geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. De privacywet geldt voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Dus ook voor kleine mkb’ers en zzp’ers die klantgegevens en personeelsinformatie verwerken. Waar moet je nu precies rekening mee houden volgens de AVG en B2B data? Zien we beren op de weg?
AVG en B2B
De AVG geeft burgers meer controle over hun persoonlijke gegevens en zorgt ervoor dat in elk Europees land dezelfde regels gelden op het gebied van databescherming (de rechten en plichten met betrekking tot opslag, gebruik en verwerking van persoonsgegevens). B2B valt in principe buiten het AVG maar zodra de gegevens iets zeggen over een individu en zijn persoonsgegevens (bijv. zakelijk direct telefoonnummer, zakelijk direct e-mailadres, of de omzet van een VOF) valt het wel onder de AVG.