Skip to main content

Marketing is niet vanzelf succesvol. Het begint bij een goed plan en duidelijke doelstellingen die je voor je organisatie voor ogen hebt. Om de doelstellingen te behalen, is een goed doordachte strategie nodig. Wist je dat data een grote rol speelt bij het succes van je marketing? Data helpt je namelijk bij het opstellen en behalen van je doelstellingen. Hieronder ontvang je 3 tips om je marketing succesvol te maken door het inzetten van data.

#Tip 1 Maak je data inzichtelijk en functioneel

Door alle informatie die je hebt over je klanten en prospects te uniformeren en in één database samen te voegen, kun je markt- en klantinformatie inzichtelijk maken zodat je ziet in welke markt je een sterke positie hebt en welke afzetmarkt het meeste oplevert. Leg jouw adressenbestand met klanten en prospects naast de totale B2B database met alle organisaties in Nederland en krijg inzicht in hoe groot de marktomvang, je marktaandeel en je marktpotentieel is. Je ontdekt commerciële kansen die je kunt benutten om succesvoller te ondernemen. Een voorwaarde voor zinvolle analyses is wel dat de informatie die je gebruikt compleet en up-to-date is. Alleen dan zijn de conclusies betrouwbaar en bruikbaar.

#Tip 2 Zorg voor actuele klanten- en prospectbestanden

Sales- en marketingacties beginnen altijd bij je klanten- en prospectbestanden. Op basis van deze gegevens segmenteer je de juiste doelgroep voor je actie en kun je werken aan klanttevredenheid en klantbinding. Nieuwe klanten worden zo zorgvuldig mogelijk aan je klantenbestand toegevoegd en verhuizingen van je belangrijkste klanten of wijzigingen van contactpersonen pas je aan. Maar hoe zit het met de klanten waar je minder vaak contact mee hebt? Hoeveel relaties in je bestand zijn inmiddels failliet, gefuseerd of verhuisd? Je acties richten op klanten waar je geen actuele gegevens van hebt, is weggegooid geld. Om sales- en marketingacties zo efficiënt mogelijk te maken en om duurzame relaties op te bouwen met je klanten, is een actueel adressenbestand cruciaal. Nu is het up-to-date houden van alle klantgegevens handmatig niet te doen. Je kunt onmogelijk van alle mutaties op de hoogte zijn; het kost te veel tijd en daarnaast zijn tikfouten zo gemaakt. Daarom is het fijn dat je updaten van je relatiebestanden kunt uitbesteden. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in B2B data en dataoplossingen, hebben de juiste bedrijfsgegevens en kunnen snel en eenvoudig je bestanden koppelen, matchen en updaten.

#Tip 3 Verrijk je adressenbestanden met waardevolle kenmerken

Maak je klantenbestand waardevoller door het met een extern adressenbestand te laten matchen en verrijken. Als je meer informatie over je klanten en prospects hebt, kun je hen gerichter benaderen. Je kunt je veel beter verplaatsen in je doelgroep met hun wensen en behoeften en vergroot zo je kansen. Denk onder andere aan kenmerken zoals bedrijfsgrootte, branche, recent verhuisd of zelfs informatie over het pand waarin de organisatie is gevestigd, waarmee je je voordeel kunt doen. Het is van jouw aanbod afhankelijk welke marketinginformatie interessant voor je is om je boodschap relevant te maken of om een kansrijke doelgroep te selecteren. En daar waar informatie ontbreekt, kun je een klanten- of prospectbestand laten verrijken met gegevens zoals namen van contactpersonen en telefoonnummers. Een e-mailing of postmailing personaliseren en/of nabellen levert je altijd een hogere Return on Investment op.
Wil je meer weten over het kopen van een adressenbestand of het verrijken van je klantenbestand? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
DTG overname DR3DATA
Algemeen

DTG overname DR3DATA

DTG realiseert met overname DR3DATA de meest rijke en complete B2B marketingdatabase van Nederland Amsterdam,…
Datavisualisatie
Business Intelligence

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…

Een reactie achterlaten