Skip to main content

Marketing is niet vanzelf succesvol. Het begint bij een goed plan en duidelijke doelstellingen die je voor je organisatie voor ogen hebt. Om de doelstellingen te behalen, is een goed doordachte strategie nodig. Wist je dat data een grote rol speelt bij het succes van je marketing? Data helpt je namelijk bij het opstellen en behalen van je doelstellingen. Hieronder ontvang je 3 tips om je marketing succesvol te maken door het inzetten van data.

#Tip 1 Maak je data inzichtelijk en functioneel

Door alle informatie die je hebt over je klanten en prospects te uniformeren en in één database samen te voegen, kunnen je markt- en klantinformatie inzichtelijk worden gemaakt zodat je ziet in welke markt je een sterke positie hebt en welke afzetmarkt het meeste oplevert. Zo legt NextBI jouw adressenbestand met klanten en prospects naast de totale B2B database met alle organisaties in Nederland en geeft inzicht in hoe groot de marktomvang, je marktaandeel en je marktpotentieel is. Dit kan ook online via Mijndoelgroep.nl. Je ontdekt commerciële kansen die je kunt benutten om succesvoller te ondernemen. Een voorwaarde voor zinvolle analyses is wel dat de informatie die je gebruikt compleet en up-to-date is. Alleen dan zijn de conclusies betrouwbaar en bruikbaar.

#Tip 2 Zorg voor actuele klanten- en prospectbestanden

Sales- en marketingacties beginnen altijd bij je klanten- en prospectbestanden. Op basis van deze gegevens segmenteer je de juiste doelgroep voor je actie en kun je werken aan klanttevredenheid en klantbinding. Nieuwe klanten worden zo zorgvuldig mogelijk aan je klantenbestand toegevoegd en verhuizingen van je belangrijkste klanten of wijzigingen van contactpersonen pas je aan. Maar hoe zit het met de klanten waar je minder vaak contact mee hebt? Hoeveel relaties in je bestand zijn inmiddels failliet, gefuseerd of verhuisd? Je acties richten op klanten waar je geen actuele gegevens van hebt, is weggegooid geld. Om sales- en marketingacties zo efficiënt mogelijk te maken en om duurzame relaties op te bouwen met je klanten, is een actueel adressenbestand cruciaal. Nu is het up-to-date houden van alle klantgegevens handmatig niet te doen. Je kunt onmogelijk van alle mutaties op de hoogte zijn; het kost te veel tijd en daarnaast zijn tikfouten zo gemaakt. Daarom is het fijn dat je het updaten van je relatiebestanden kunt uitbesteden. Of check de datakwaliteit van je bestand zelf online met behulp van geavanceerde analysesoftware op Mijndoelgroep.nl. Bij de online kwaliteitscheck dien je alleen je zakelijke adressenbestand in Excel formaat te uploaden. Alles gebeurt verder automatisch en na afloop ontvang je gratis een compleet overzicht met aantallen per categorie van de totale gegevens, de gematchte gegevens, de ontbrekende gegevens en de gevonden afwijkingen. Met dit overzicht heb je een betrouwbaar inzicht in de status van de kwaliteit van je adressenbestand en kun je beslissen of je het adressenbestand wilt updaten en/of verrijken.

#Tip 3 Verrijk je adressenbestanden met waardevolle kenmerken

Maak je klantenbestand waardevoller door het met een extern adressenbestand te laten matchen en verrijken. Als je meer informatie over je klanten en prospects hebt, kun je hen gerichter benaderen. Je kunt je veel beter verplaatsen in je doelgroep met hun wensen en behoeften en vergroot zo je kansen. Denk onder andere aan kenmerken zoals bedrijfsgrootte, branche, recent verhuisd of zelfs informatie over het pand waarin de organisatie is gevestigd, waarmee je je voordeel kunt doen. Het is van jouw aanbod afhankelijk welke marketinginformatie interessant voor je is om je boodschap relevant te maken of om een kansrijke doelgroep te selecteren. En daar waar informatie ontbreekt, kun je een klanten- of prospectbestand laten verrijken met gegevens zoals namen van contactpersonen en telefoonnummers. Een e-mailing of postmailing personaliseren en/of nabellen levert je altijd een hogere Return on Investment op.
Wil je meer weten over het kopen van een adressenbestand of het verrijken van je klantenbestand? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Data-driven ondernemen
Data analyse

In 4 stappen data-driven ondernemen

In 4 stappen data-driven ondernemen Data-driven ondernemen blijft een moeilijke competentie voor veel bedrijven. Van…
Succesvol analyses inzetten
Business Intelligence

10 tips om analyses succesvol in te zetten

Doordachte analyses, 10 tips Tegenwoordig maken steeds meer organisaties gebruik van analyses. Maar niet altijd…
Concernrelaties
Data driven marketing

Hoe concernrelaties je marktbewerking optimaliseren

Optimaliseer je sales- en marketinginspanningen met concernrelaties Veel ondernemingen hebben een extra inschrijving als beheermaatschappij…

Een reactie achterlaten

Op zoek naar leads?