Direct marketing is niet weg te denken uit de gereedschapskist van de marketeer. E-mail, telemarketing, direct mail, het zijn allemaal krachtige tools om klanten te werven. Maar hoe zorg je voor een effectieve campagne? In dit artikel vind je vijf tips om je direct marketing campagnes nog succesvoller te maken.
1. Testen, testen en nog eens testen
2. Vergroot je bereik
3. Val op in de massa
Het versturen van je boodschap is stap één. Maar hoe zorg je ervoor dat je uiting ook gezien wordt door de ontvanger als deze tussen een stapel folders op de mat ligt of in een overvolle inbox terecht komt?
Belangrijk is dat je uiting de aandacht trekt van de ontvanger. Gebruik bij e-mail een pakkende onderwerpregel die nieuwsgierig maakt. Let er wel op dat je woorden vermijdt die je e-mailing het karakter van spam kunnen geven zoals “gratis”. Dit verhoogt de deliverability.
Zorg er bij direct mail voor dat je envelop opvalt. Dit kan door gebruik van kleur of juist de totale afwezigheid daarvan. Ook een prikkelende tekst op de envelop helpt. Een andere mogelijkheid is om een voorwerp in de envelop te doen, bijvoorbeeld een pen. Zo’n ‘bobbel’ in de envelop maakt veel mensen nieuwsgierig naar de inhoud.
4. Personaliseer correct
Al deze zaken voorkomen irritatie bij de ontvanger, verhogen respons en zorgen voor minder postretouren
5. Wees relevant
Je besteedt veel zorg en aandacht aan de inhoud en vormgeving van je campagne. Dan is het zonde als je uiting terechtkomt bij personen waarvoor je product of dienst niet relevant is. Wat moet een bewoner van een appartement met een grasmaaier? Of een huishouden zonder kinderen met een speciale reisaanbieding tijdens de schoolvakantie? Eén van de grote voordelen van direct marketing is de mogelijkheid om gericht te communiceren met je doelgroep. Maak hier slim gebruik van! Dit vermindert ergernis bij de ontvangers en bespaart onnodige porto- of telemarketingkosten. In het geval van e-mailmarketing dragen weinig klachten bij aan je reputatie als verzender.
Direct marketing is een zeer succesvolle methode voor het werven van nieuwe klanten, mits je het op de juiste manier inzet. NextBI helpt je hier graag mee. Wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.