Skip to main content

E-mailmarketing nog altijd even krachtig

Sinds de invoering van de AVG is e-mailmarketing nog altijd even krachtig. De openratio’s van e-mails zijn hetzelfde gebleven. Sterker nog, volgens de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2019 zijn de gemiddelde klikratio’s zelfs verbeterd. Deze Benchmark van DDMA biedt inzicht in wat e-mailcampagnes effectiever maakt. Voor het onderzoek zijn 4,2 miljard e-mails en 167.000 campagnes, verstuurd door bijna 3.000 bedrijven, geanalyseerd.

Klik- en openratio’s zijn dit jaar stabiel gebleven of zelfs gestegen

Diana Janssen, directeur van DDMA: “De komst van de AVG betekende voor veel organisaties dat 2018 een bewogen en intensief jaar was. Het administreren van opt-ins bezorgde veel bedrijven hoofdbrekens. Desondanks zijn de gemiddelde klik- en openratio’s dit jaar stabiel gebleven of zelfs gestegen. Iets waar we als Nederlandse sector trots op mogen zijn. Dit onderzoek laat zien dat e-mail een effectief en belangrijk kanaal is en blijft om met klanten te communiceren en werkelijke betrokkenheid te genereren.”

4 tips voor e-mailmarketing n.a.v. conclusies van de DDMA Nationale E-mail Benchmark

#Tip 1 Maak je campagnes specifiek

Het lijkt erop dat specifieke campagnes (beter toegesneden op hun publiek en relevanter voor de lezer) een openratio hebben die 10% hoger is. Campagnes met een omvang tot 5.000 mails komen met 35% het meest voor. Hoe algemener de campagnes zijn, hoe lager de gemiddelde open- en klikratio’s.

#Tip 2 Verstuur niet te vaak e-mailings

Organisaties die 1 tot 10 campagnes per jaar versturen, hebben de beste open- en klikratio’s. Het gemiddeld aantal verstuurde campagnes per bedrijf is sterk gedaald van 63 naar 50 campagnes per jaar.

#Tip 3 Denk goed na over de timing

E-mails worden het meest geopend in de middag (rond 16.00u) terwijl de meeste e-mailings in de ochtend worden verstuurd.

#Tip 4 Gebruik responsive design en dynamische content

Een gepersonaliseerde onderwerpregel verhoogt de open ratio gemiddeld met 10% en campagnes met dynamische content worden 14% meer geopend op mobiel.

Mobiel populairder buiten kantooruren

E-mailcampagnes die verstuurd worden buiten kantooruren worden vaker geopend op een mobiel. Op werkdagen worden de meeste mails op een mobiel geopend in de avonduren tussen 17.00u en 21.00u (48%). In het weekend piekt het aantal opens in de ochtend tussen 06:00u en 08:00u (52%).

Opt-in e-mailadressen kopen?

Wil je een e-mailing sturen met een commerciële boodschap naar organisaties die nog geen klant van je zijn, dan heb je vooraf toestemming nodig, ofwel een opt-in. Een geldige toestemming moet ‘vrij’, ‘specifiek’ en ‘geïnformeerd’ zijn.
‘Vrij’ wil zeggen dat de ontvanger een vrije keuze heeft en een vinkje zelf moet activeren. Het vinkje mag dus niet vooraf ingevuld zijn. ‘Specifiek’ houdt in dat het duidelijk moet zijn waar de ontvanger toestemming voor geeft. Met ‘Geïnformeerd’ wordt bedoeld dat de ontvanger voldoende is geïnformeerd over hetgeen hij/zij toestemming voor geeft. De toestemming moet je per opt-in kunnen aantonen. Nogal een gedoe, vooral wanneer het grote aantallen betreft. Daarom is het goed om te weten dat er ook bestanden met opt-in e-mailadressen voor partnermailings zijn. Let op: de e-mailing dient dan altijd verzonden te worden door de bestandseigenaar. Als gebruiker van deze e-mailadressen dien je een HTML-pagina en een onderwerpregel aan te leveren op basis waarvan de bestandseigenaar de e-mailing op het overeengekomen tijdstip verstuurt. Bovendien ontvang je achteraf uitgebreide rapportages waarin de resultaten van de e-mailing worden gepresenteerd waaronder aantal verstuurde e-mails, aantal ‘opens’ en aantal ‘clicks’ per link.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
DTG overname DR3DATA
Algemeen

DTG overname DR3DATA

DTG realiseert met overname DR3DATA de meest rijke en complete B2B marketingdatabase van Nederland Amsterdam,…
Datavisualisatie
Business Intelligence

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…

Een reactie achterlaten

Op zoek naar leads?