Skip to main content

Nederlandse organisaties optimaliseren conversie met marketingdata

Uit het recente Data Driven Marketing Onderzoek van DDMA blijkt dat Nederlandse organisaties vooral gebruik maken van marketingdata om conversie te optimaliseren. De belangrijkste opbrengst van hun investeringen in data is klanttevredenheid. Toch worden de helft van de beslissingen nog steeds genomen op basis van onderbuikgevoel (46%) en niet op grond van feiten vanuit data.

De door DDMA ondervraagde marketeers zien, net als in 2016, dat hun investeringen vooral leiden tot hogere klanttevredenheid (82%) en meer omzet (72%). Conversie optimalisatie is dit jaar het belangrijkste marketingdoel (57% ten opzichte van 40% in 2016), op de voet gevolgd door doelgroepsegmentatie (56%) en het vergroten van klantkennis (43%).

Meer aandacht voor privacy

Het verkrijgen van kwalitatieve en bruikbare data wordt ook dit jaar gezien als de belangrijkste uitdaging in data driven marketing. Organisaties leggen daarnaast meer focus op privacy en ethiek dan vorig jaar. Organisaties zijn in 2017 vooral bezig het datahuis op orde te krijgen.

 

Diana Janssen, directeur DDMA: “We zien dat de aanstaande handhaving van de nieuwe Europese privacywetgeving, de AVG, per mei 2018 voor veel organisaties reden is om meer met privacy bezig te zijn. Vervolgens is het belangrijk dat organisaties zich ook gaan richten op de ethische kant van de inzet van data. Dat is een belangrijke stap naar een duurzame data-economie, waar zowel organisaties als consumenten profiteren van de inzet van data in marketing.”

Artificial Intelligence trending topic

Ondanks het feit dat nog steeds bijna de helft (46%) van organisaties beslissingen neemt zonder analytische onderbouwing, verwacht 78% van de ondervraagde marketeers dat nieuwe businessmodellen binnen drie jaar voornamelijk ontwikkeld worden op basis van data. In het eigen vakgebied voorspelt momenteel 23% van de marketeers klantgedrag op basis van data. Zij zien Artificial Intelligence, machine learning en predictive analysis wel als belangrijkste ontwikkelingen van de komende jaren.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
DTG overname DR3DATA
Algemeen

DTG overname DR3DATA

DTG realiseert met overname DR3DATA de meest rijke en complete B2B marketingdatabase van Nederland Amsterdam,…
Datavisualisatie
Business Intelligence

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…

Een reactie achterlaten