Skip to main content

Met accurate gegevens van je klanten, komt de juiste boodschap op de juiste plaats

Eén van de belangrijkste onderdelen van je B2B sales en marketingcampagnes is de kwaliteit van je data. Alleen met accurate gegevens van je klanten, komt de juiste boodschap op de juiste plaats. Aangezien jaarlijks gemiddeld 30% van de gegevens in een klantenbestand ‘vervuilt’ door bijvoorbeeld contactpersonen die van baan veranderen, verhuizingen en faillissementen, is het belangrijk om regelmatig je klantenbestand op te schonen. Ook invoerfouten, typfouten en spelfouten zijn niet te vermijden in een CRM systeem. Met actuele en correcte data als uitgangspunt, verbeteren de resultaten van je sales- en marketingacties aanzienlijk. Zo is het bellen of aanschrijven van failliete organisaties of vertrokken contactpersonen zonde van je investering in tijd en geld. Daarnaast kun je met de juiste informatie scherper inspelen op specifieke klantbehoeften en levert actuele informatie je belangrijke inzichten op over product- marktcombinaties en je marktaandeel waarmee je je voordeel kunt doen bij je sales- en marketingacties.

Schoon zelf je zakelijke klantenbestand op

Op de eerste plaats bepaal je of je zelf je bestanden gaat opschonen of dat je dit door een externe partij laat uitvoeren. Afhankelijk van het aantal relaties in je klantenbestand, is het handmatig opschonen veelal een tijdrovende klus. Het begint met hoofdlettergebruik, afkortingen en functiebenamingen. Controleer of deze consequent en correct zijn toegepast. Check vervolgens je bestanden op lege velden. Lege velden maken doelgroepsegmentatie inefficiënt. Heb je bijvoorbeeld een leuke actie die interessant is voor de grotere klanten met minimaal 10 medewerkers, dan dient voor een goede segmentatie en succesvolle actie het veld ‘bedrijfsgrootte’ wel overal ingevuld te zijn. Tot slot kun je controleren of er geen dubbele organisaties of contacten in je adressenbestand voorkomen. Kijk hiervoor naar de velden waar geen twijfel over kan bestaan zoals het KvK nummer of de postcode in combinatie met het huisnummer. Een organisatie kan bijvoorbeeld dubbel in je bestand voorkomen, een keer met de gevelnaam (of handelsnaam) en een keer met de statutaire naam. Dat het dezelfde organisatie betreft, is lastig te detecteren.

Data opschoning uitbesteden

Het opschonen van je adressenbestand uitbesteden aan een externe partij is gemakkelijker en sneller. Bovendien is het voordeel dat failliete bedrijven en naamswijzigingen in je adressenbestand eenvoudig worden ontdekt. Je levert je klantenbestand aan en er vindt een automatische matching plaats met een externe bedrijvendatabase. Zo heeft NextBI een database met adressen en bijbehorende marketingkenmerken van bijna 3,4 miljoen Nederlandse bedrijven, overheidsinstellingen, organisaties, verenigingen en stichtingen. De gegevens in je bestand worden met de database van NextBI vergeleken. Uit dit matchingsproces ontstaat een rapport dat statussen aangeeft zoals failliet of juist actief, gewijzigde bedrijfsnaam, doublure etc. Daarnaast wordt aangegeven welke gegevens die ontbreken in je adressenbestand kunnen worden toegevoegd vanuit de database van NextBI. Aan de hand van het rapport kun je de updates en verbeteringen aan je adressenbestand laten toevoegen. Ook krijgt elke organisatie in je adressenbestand een uniek nummer vanuit de database van NextBI. Met dit unieke nummer kan NextBI je klantenbestand in de toekomst snel en optimaal onderhouden. Ook kun je met de unieke nummers interessante data analyses inzetten en je klantenbestand gericht laten verrijken met marketing kenmerken en interessante prospects.

Waarborgen van je datakwaliteit

Het opschonen van je adressenbestand is geen eenmalig project maar een continu proces. Heb je zelf je adressenbestand geschoond, dan is het zinvol om bepaalde richtlijnen op te stellen zodat de kwaliteit van je adressenbestand zo goed mogelijk gewaarborgd blijft. Denk aan het verplichten van het invullen van bepaalde velden, regels voor het gebruik van hoofdletters en afkortingen etc. Houd er rekening mee dat het aanvullen van een adressenbestand een handmatige klus blijft en typefouten snel zijn gemaakt. Heb je het opschonen van je bestand uitbesteed, dan is het waarborgen van de kwaliteit veel eenvoudiger. Het opschonen van data bij NextBI kan op elk gewenst moment, bijvoorbeeld net voordat je een sales- of marketingactie gaat doen. Maar ook een update abonnement is mogelijk. Daarnaast kun je gebruik maken van de API waarmee je een directe verbinding hebt met de complete sales- en marketingdatabase van NextBI. De API kun je gebruiken bij het automatisch aanvullen van informatie bij het invullen van webformulieren of als update-service van je CRM systeem. De gegevens die m.b.v. de API aan je bestand worden toegevoegd, zijn compleet en foutloos.

 

Wil je meer weten over data opschoning of de API? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
DTG overname DR3DATA
Algemeen

DTG overname DR3DATA

DTG realiseert met overname DR3DATA de meest rijke en complete B2B marketingdatabase van Nederland Amsterdam,…
Datavisualisatie
Business Intelligence

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…

Een reactie achterlaten