E-mailmarketing nog altijd even krachtig
Sinds de invoering van de AVG is e-mailmarketing nog altijd even krachtig. De openratio’s van e-mails zijn hetzelfde gebleven. Sterker nog, volgens de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2019 zijn de gemiddelde klikratio’s zelfs verbeterd. Deze Benchmark van DDMA biedt inzicht in wat e-mailcampagnes effectiever maakt. Voor het onderzoek zijn 4,2 miljard e-mails en 167.000 campagnes, verstuurd door bijna 3.000 bedrijven, geanalyseerd.
Klik- en openratio’s zijn dit jaar stabiel gebleven of zelfs gestegen
Diana Janssen, directeur van DDMA: “De komst van de AVG betekende voor veel organisaties dat 2018 een bewogen en intensief jaar was. Het administreren van opt-ins bezorgde veel bedrijven hoofdbrekens. Desondanks zijn de gemiddelde klik- en openratio’s dit jaar stabiel gebleven of zelfs gestegen. Iets waar we als Nederlandse sector trots op mogen zijn. Dit onderzoek laat zien dat e-mail een effectief en belangrijk kanaal is en blijft om met klanten te communiceren en werkelijke betrokkenheid te genereren.”
4 tips voor e-mailmarketing n.a.v. conclusies van de DDMA Nationale E-mail Benchmark
#Tip 1 Maak je campagnes specifiek
Het lijkt erop dat specifieke campagnes (beter toegesneden op hun publiek en relevanter voor de lezer) een openratio hebben die 10% hoger is. Campagnes met een omvang tot 5.000 mails komen met 35% het meest voor. Hoe algemener de campagnes zijn, hoe lager de gemiddelde open- en klikratio’s.
#Tip 2 Verstuur niet te vaak e-mailings
Organisaties die 1 tot 10 campagnes per jaar versturen, hebben de beste open- en klikratio’s. Het gemiddeld aantal verstuurde campagnes per bedrijf is sterk gedaald van 63 naar 50 campagnes per jaar.
#Tip 3 Denk goed na over de timing
E-mails worden het meest geopend in de middag (rond 16.00u) terwijl de meeste e-mailings in de ochtend worden verstuurd.
#Tip 4 Gebruik responsive design en dynamische content
Een gepersonaliseerde onderwerpregel verhoogt de open ratio gemiddeld met 10% en campagnes met dynamische content worden 14% meer geopend op mobiel.
Mobiel populairder buiten kantooruren
E-mailcampagnes die verstuurd worden buiten kantooruren worden vaker geopend op een mobiel. Op werkdagen worden de meeste mails op een mobiel geopend in de avonduren tussen 17.00u en 21.00u (48%). In het weekend piekt het aantal opens in de ochtend tussen 06:00u en 08:00u (52%).