Adressenbestand kopen? 5 zaken waar je rekening mee moet houden
Een goed B2B adressenbestand is cruciaal voor het succes van een sales- of marketingcampagne. Ook bij het uitvoeren van marktonderzoek en bij acquisitie is een compleet en actueel adressenbestand essentieel. Ben je reeds in het bezit van een adressenbestand dat je wilt inzetten, dan is het verstandig om vooraf dit bestand te laten checken en daar waar nodig te updaten. Ben je van plan om een adressenbestand te kopen, dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden: de talloze aanbieders maken het kopen van een goed adressenbestand niet altijd even gemakkelijk. Het is daarom belangrijk dat je weet waar je op moet letten bij de aanschaf van de juiste campagne data.
Tip #1: Baken je doelgroep goed af
Nog enkele voorbeelden van selecties om je doelgroep af te bakenen:
- regio
- branche
- aantal medewerkers
- startende bedrijven
- recent verhuisde bedrijven
- groeiende bedrijven
- bedrijven met een webshop
- franchisegever/franchisenemer
- importerend/exporterend
Tip #2: Grootse plannen, begin met een kleine test
Tip #3: Bedenk welke gegevens in je adressenbestand moeten staan
Er is ontzettend veel informatie beschikbaar over alle bedrijven en organisaties. Het is daarom raadzaam om van tevoren goed na te denken over welke informatie nodig en handig is voor jouw campagne en je CRM systeem. Is je data bijvoorbeeld bedoeld voor een telefonische campagne, dan wil je vooraf misschien de website van de prospect bekijken en kun je de URL’s op laten nemen in het bestand. Bij een direct mail campagne is het wellicht handig dat je ook telefoonnummers paraat hebt. Ook wanneer prospects responderen en je de contacten zo volledig mogelijk in je CRM systeem wilt hebben, is accurate informatie nooit weg. Combineer je de campagnes? Ook dan heb je meerdere gegevens nodig. Bedenk dus goed welke gegevens echt niet mogen ontbreken in jouw adressenbestand!
Tip #4: Let op, er gelden regels bij gebruik van data