Skip to main content

Telecommunicatiewet

De Telecommunicatiewet is een belangrijke wet op marketinggebied. In deze wet vind je namelijk de regels die gelden voor kanalen waarin direct marketing wordt toegepast.

Regels Telecommunicatiewet ten aanzien van direct marketing

De Telecommunicatiewet bevat specifieke regels voor direct marketing via elektronische communicatiemiddelen zoals e-mail, sms en telefoon. Hieronder staan de belangrijkste regels die gelden voor direct marketing onder de Telecommunicatiewet.

1. Toestemming vooraf (Opt-in)

Voorheen konden mensen zich afmelden voor telemarketing via het Bel-Me-Niet-Register. Dit register bestaat niet meer. Nu is dit geregeld in de Telecommunicatiewet. De hoofdregel is dat telemarketing met een commercieel, ideëel of charitatief doel alleen nog mag richting natuurlijke personen die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven of waar reeds een klantrelatie mee is. Natuurlijke personen zijn consumenten en de juridische entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid: VOF’s, eenmanszaken/ZZP-ers, CV’s, en maatschappen. Het maakt hierbij geen verschil of de communicatie via geautomatiseerde systemen verloopt of benadering op persoonlijke basis. Het ‘koud’ bellen naar rechtspersonen (zoals een BV of stichting) om een commercieel aanbod te doen, is toegestaan. Hier is geen opt-in voor nodig. Er moet dan wel gebeld worden door een ‘echt’ persoon. Maak je gebruik van een automatisch oproepsysteem, dan heb je ook bij rechtspersonen voorafgaande toestemming nodig.

Bij elektronische berichten zoals e-mailmarketing en SMS, is de regelgeving voor zowel rechtspersonen als natuurlijke personen gelijk. Het uitgangspunt is dat elektronische berichten niet zijn toegestaan zonder voorafgaande toestemming indien bedrijven of personen nog geen klant zijn.

2. Uitzondering voor bestaande klanten

Een uitzondering op de opt-in-regel is dat bedrijven zonder voorafgaande toestemming commerciële berichten mogen sturen aan bestaande klanten, mits:

  • De klant producten of diensten bij het bedrijf heeft afgenomen.
  • De berichten gaan over soortgelijke producten of diensten.
  • De klant tijdens het afnemen van de diensten de kans heeft gekregen om bezwaar te maken (opt-out) tegen het ontvangen van deze berichten, en dit niet heeft gedaan.

3. Opt-out mogelijkheid

Opt-out is een methode om uit te schrijven op informatie die zonder expliciete toestemming wordt toegezonden. Deze term wordt vaak gebruikt in verband met digitale nieuwsbrieven en mailings. In elk commercieel bericht moet altijd een gemakkelijke en gratis manier worden geboden om zich uit te schrijven voor toekomstige berichten. Dit geldt ook voor bestaande klanten die in eerste instantie geen bezwaar hebben gemaakt.

Potentiële klanten werven

Benieuwd naar jouw mogelijkheden om nieuwe klanten te werven?

Startbaan 6
1185 XR Amstelveen

KvK nummer: 20078697
IBAN: NL98RABO0305995170
BIC: RABONL2U
BTW nummer: NL0094.75.898.B01

Op zoek naar leads?