Voorheen konden mensen zich afmelden voor telemarketing via het Bel-Me-Niet-Register. Dit register bestaat niet meer. Nu is dit geregeld in de Telecommunicatiewet. De hoofdregel is dat telemarketing met een commercieel, ideëel of charitatief doel alleen nog mag richting natuurlijke personen die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven of waar reeds een klantrelatie mee is. Natuurlijke personen zijn consumenten en de juridische entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid: VOF’s, eenmanszaken/ZZP-ers, CV’s, en maatschappen. Het maakt hierbij geen verschil of de communicatie via geautomatiseerde systemen verloopt of benadering op persoonlijke basis. Het ‘koud’ bellen naar rechtspersonen (zoals een BV of stichting) om een commercieel aanbod te doen, is toegestaan. Hier is geen opt-in voor nodig. Er moet dan wel gebeld worden door een ‘echt’ persoon. Maak je gebruik van een automatisch oproepsysteem, dan heb je ook bij rechtspersonen voorafgaande toestemming nodig.
Bij elektronische berichten zoals e-mailmarketing en SMS, is de regelgeving voor zowel rechtspersonen als natuurlijke personen gelijk. Het uitgangspunt is dat elektronische berichten niet zijn toegestaan zonder voorafgaande toestemming indien bedrijven of personen nog geen klant zijn.