Skip to main content

KYB onboarding als eerste stap in succesvolle samenwerking

Geschatte leestijd: 5 minuten

Als het gaat om zinvolle en duurzame klantrelaties, is een eerste indruk al lang niet meer de weg naar succes. Steeds meer bedrijven maken gebruik van het KYB onboarden van nieuwe relaties. Regelgeving ter bestrijding van het witwassen van geld, beschrijft vele manieren waarop bedrijven in de financiële branche potentiële witwasactiviteiten moeten monitoren en zich hiertegen moeten beschermen. Het uitvoeren van identiteitscheck voor nieuwe en bestaande klanten is daarbij een essentieel onderdeel. In de financiële branche is dit zelfs een vereiste. Voor andere branches komt het KYB-proces ook zeker van pas. KYB (Know Your Business) is een nalevingsterm die wordt gebruikt om het proces van het verifiëren van de legitimiteit van de identiteit van een klant te beschrijven. KYB onboarding is steeds vaker de eerste stap in een succesvolle samenwerking. Er wordt bij nieuwe relaties als het ware een klantonderzoek uitgevoerd en er is een voortdurende monitoring van bestaande relaties waarbij bedrijfsgegevens worden bijhouden.

KYB-gegevens verbeteren het onboardingproces

Het algemene doel van het KYB-onboardingproces is om risico’s aan jouw zijde te beperken. Door het verzamelen van de juiste klantgegevens voorkom je namelijk het zakendoen met frauduleuze of risicovolle ondernemingen en zorg je ervoor dat je nieuwe relaties sneller en efficiënter kunt onboarden. De tijd die nodig is om de aanvragen van een klant te beoordelen en in werking te zetten, kan aanzienlijk worden ingekort in vergelijking tot wanneer je belangrijke informatie mist. Je klanten zullen altijd een sneller en efficiënter onboardingproces waarderen, dus de klanttevredenheid zal in een vroeg stadium worden opgebouwd en zij zullen eerder loyaal worden aan jouw bedrijf.

Identiteit en authenticiteit van jouw zakenrelatie verifiëren

De KYB-vereisten voor de financiële branche worden beschreven in de nationale AML-regelgeving. AML is de afkorting voor Anti Money Laundering. In Europa is de AML de anti-witwasrichtlijn; een reeks wettelijke vereisten, uitgegeven door de Europese Unie met daarin regels ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme door EU-lidstaten. Voor bedrijven, niet in de financiële sector, kan het KYB-proces toch heel zinvol zijn omdat steeds meer bedrijven online zaken doen, van het ondertekenen van documenten tot het aankopen van producten en diensten. Ook steeds meer bedrijven doen internationaal zaken. Het KYB-proces is in beide gevallen een doeltreffende manier om de identiteit en authenticiteit van jouw zakenrelatie te verifiëren.

Basisinformatie voor een gedegen KYB-proces

De belangrijkste focus van KYB is het vaststellen van de identiteit en het eigendom van het bedrijf waarmee wordt gehandeld. Is het een legitiem bedrijf of slechts een lege vennootschap? Hierdoor wordt duidelijk wie profiteert van de financiële activiteiten van het bedrijf. Het KYB-proces moet de uiteindelijke eigenaar van het bedrijf identificeren. Andere belangrijke gegevens die nodig zijn om optimaal de identiteit en authenticiteit van je relatie te onderzoeken zijn bedrijfsnaam, vestigingsadres, telefoonnummer, het aantal werknemers, bedrijfsactiviteit, rechtsvorm, onroerend goed informatie, handelsnamen en concernrelaties. Het eerste proces bij het starten van een nieuwe relatie is belangrijk, maar dat geldt ook voor voortdurende monitoring naarmate de relatie zich ontwikkelt.

Het implementeren van KYB in jouw database met API-integratie

Gegevensbeveiliging en naleving van regelgeving zijn tegenwoordig cruciaal en essentieel voor bedrijven om KYB-processen toe te passen om de integriteit van hun databases te waarborgen. Een effectieve manier om KYB in jouw database te implementeren, is door gebruik te maken van Application Programming Interfaces (API’s). De eerste stap om KYB te implementeren is het definiëren van de KYB-criteria voor jouw bedrijf. Hierop volgt het kiezen van een geschikte KYB-API. Het is cruciaal om een API te kiezen die voldoet aan de specifieke behoeften en regelgeving van jouw bedrijf. De API van NextBI kan op basis hiervan op maat worden gemaakt en kan bovendien worden geïntegreerd in jouw databaseomgeving. Dit omvat het genereren van API-sleutels, het instellen van autorisatiemethoden en het configureren van endpoints. Nadat de KYB-API succesvol is geïntegreerd, kun je beginnen met het aanvragen en ontvangen van KYB-gegevens voor zakelijke entiteiten waarmee je zaken doet. Het KYB-proces kan volledig worden geautomatiseerd en periodieke controles kunnen worden ingesteld om de gegevens in jouw database bij te werken en te verifiëren, zodat deze altijd overeenkomen met de meest recente informatie over zakelijke entiteiten.

 

 

 

Wil je meer weten over KYB en data toepassingen? Neem contact op

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Datavisualisatie
Business Intelligence

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…
Effectieve datavisualisatie
Business Intelligence

Wat zijn de geheimen voor een effectieve datavisualisatie?

5 geheimen voor een effectieve datavisualisatie Het doel van datavisualisatie is het optimaal communiceren van…
Succesvol analyses inzetten
Business Intelligence

10 tips om analyses succesvol in te zetten

Doordachte analyses, 10 tips Tegenwoordig maken steeds meer organisaties gebruik van analyses. Maar niet altijd…

Leave a Reply

Op zoek naar leads?