Ontdek sterke segmenten en groeikansen met een maatwerk marktpenetratie analyse
Geschatte leestijd: 5 minuten
Inhoudsopgave
Een marktpenetratie analyse vertelt je in welke marktsegmenten je als aanbieder sterk vertegenwoordigd bent en waar interessante groeimogelijkheden liggen. Zeer nuttige informatie om efficiënt je marktaandeel te vergroten. Er wordt bij de marktpenetratie analyse namelijk gekeken naar voor jou relevante bedrijfskenmerken. Dit betekent dat naast de branche, regio, bedrijfsgrootte e.d. ook andere specifieke kenmerken meegenomen kunnen worden zoals BAG informatie, of het een hoofdkantoor of filiaal betreft, of er een webshop aanwezig is etc. Dit maakt de marktpenetratie analyse een maatwerk analyse die je kunt inzetten om gericht je groeistrategie te bepalen.
De MPA als sleutel voor een compleet klantbeeld, marktinzichten en concurrentiekracht
Naast het bepalen van een gedegen groeistrategie, is de MPA ook zinvol bij het creëren van een 360 graden klantbeeld, het ontdekken en kunnen inspelen op ontwikkelingen in de markt en tegelijkertijd het versterken van je concurrentiepositie. Daarbij komt dat het vergroten van je marktaandeel van een bestaand product of een bestaande dienst altijd eenvoudiger en goedkoper is qua sales- en marketinginspanningen dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Een MPA kan ook voor een onverwachte wending zorgen binnen je groeistrategie. Dit is het geval wanneer je ontdekt dat er te weinig groeipotentie is en dat het juist tijd is voor productontwikkeling of diversificatie.
Voor een marktpenetratie analyse wordt over het algemeen het klantenbestand ingezet. Maar ook leads geven interessante inzichten over je meest kansrijke doelgroep. Onder de leads bevinden zich soms hele andere type bedrijven dan de bedrijven die je nu actief via acquisitie of campagnes benadert. De MPA op klanten en leads biedt je dus een belangrijke focus waardoor je ROI aanzienlijk zal stijgen.
Optimale analyse met actuele gegevens en verrijkte bestanden
De gegevens in de bestanden die je wilt inzetten voor de MPA, worden eerst geactualiseerd. Enkel actuele gegevens leveren immers een betrouwbaar beeld en een bruikbare analyse. Je gegevens worden vergeleken met ruim 3,6 miljoen organisaties, overheidsinstanties, instellingen, stichtingen en verenigingen in Nederland. De gegevens die we kunnen matchen, krijgen een uniek nummer (ebi-nummer) toegekend waardoor zij altijd snel en eenvoudig zijn te koppelen aan de NextBI database om te updaten, verrijken en ontdubbelen in de toekomst. Het bestand kan nu worden verrijkt met de gewenste kenmerken voor de MPA. Het waardevolle bestand dat uiteindelijk is gecreëerd, is het uitgangspunt voor een gedegen MPA.
Een ideale leadlijst samenstellen met marktinzicht, klantbeeld en MPA resultaten
Naast marktinzicht en een compleet klantbeeld, geven de resultaten van de MPA je ook een beeld van je ideale klant. De MPA is daarmee een effectief middel op basis waarvan we een kansrijke leadlijst voor je kunnen samenstellen. Kijkend naar specifieke kenmerken van je klanten, kunnen we een bestand creëren met look-a-likes binnen het potentieel dat de MPA heeft opgeleverd. De kenmerken die hiervoor ingezet worden, bepaal je zelf. Zo kunnen we met Lead online een prospectlijst samenstellen op basis van keywords en synoniemen van deze keywords. Met de techniek van Lead online worden de keywords en synoniemen die jij relevant vindt, verzameld binnen alle ongestructureerde data die online beschikbaar is. Zo genereren we bijvoorbeeld een prospectlijst van bedrijven en organisaties die een bepaald CMS systeem gebruiken, die gebruik maken van Facebook of LinkedIn of gebruik maken van Woocommerce, shopify, Google ads etc. Alles is dus mogelijk om te zoeken naar precies de informatie die voor jou van meerwaarde is om een prospectlijst met kansrijke nieuwe klanten samen te stellen.