Skip to main content

Verzamel interessante leads met leadgeneratie

Leadgeneratie is de verzamelnaam voor alle activiteiten die je onderneemt om in contact te komen met kansrijke potentiële klanten (leads). Je uiteindelijke doel van het verzamelen van interessante leads is ze om te zetten naar klanten. Leadgeneratie levert je dus niet direct omzet maar met de juiste leadgeneratie activiteiten verzamel je kwalitatieve leads waarbij de kans groot is dat zij interesse hebben in je aanbod.

Informatie en kenmerken voor een gedegen leadkwalificatie

Om juist de leads met veel potentie te herkennen, dien je de leads te kwalificeren. Bij B2B leadkwalificatie bepaal je op basis van beschikbare informatie en kenmerken of de lead in jouw ideale klantprofiel past en kun je inschatten hoe groot de kans is dat de lead een klant wordt. Je kunt om leads te kwalificeren ook op basis van kenmerken bepalen in hoeverre je leads overeenkomen met je huidige klanten. NextBI heeft informatie over meer dan 3 miljoen organisaties en is daarom de meest geschikte partner om een optimaal inzicht in je huidige klantenbestand te verschaffen, aanvullende gegevens van prospects te leveren of je op basis van vergaande selecties van gekwalificeerde leads te voorzien.

2 belangrijkste stappen om je leadgeneratie strategie in te richten:

Met B2B leadgeneratie haal je nieuwe potentiële klanten binnen. Nu zijn niet alle potentiële klanten even interessant. Niet alle leads zullen overgaan tot een aankoop van jouw product of dienst. Om leads goed te kunnen kwalificeren, helpt een leadgeneratie strategie. Begin met de 2 belangrijkste stappen.
  • Stap 1 | Omschrijf een kwalitatief goede lead

Hoe ziet het profiel van een kwalitatief goede B2B lead eruit? Door goed te kijken naar je huidige klanten en hun eigenschappen, kun je een heel specifieke doelgroepomschrijving maken. Potentiële klanten die dezelfde eigenschappen hebben als je klanten zijn veel interessanter. Zij voldoen aan je doelgroepomschrijving en daarom is de kans dat zij klant worden groter. Zij hebben hoogstwaarschijnlijk dezelfde behoeften als je klanten. Daarnaast weet je al wat hen bezighoudt en wat hen interesseert. Dezelfde marketingaanpak als die voor je huidige klanten zal even zo effectief zijn. Een goed middel om je te helpen bij het omschrijven van een kwalitatief goede lead is een data analyse op je klantenbestand.

  • Stap 2 | Maak efficiënt gebruik van je CRM- of marketing automation systeem

Of je nu gebruik maakt van een CRM systeem of een marketing automation systeem, het correct verzamelen en bewaren van lead- en klantinformatie is een essentieel onderdeel van je leadgeneratie strategie. Bij je B2B leadgeneratie heb je alle informatie die er is, nodig o.a. om je communicatie te personaliseren, om relevant te communiceren en om te communiceren op het juiste moment. Belangrijk hierbij is ook dat de informatie over je leads en klanten actueel is. Alleen op basis van actuele informatie kun je effectief communiceren en kun je de resultaten van je communicatie goed monitoren. Twijfel je aan de actualiteit van de gegevens in je systeem, dan loont het om je bestand op te laten schonen.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lists4Europe
International targeting

Onderdeel van Europees consortium Lists4Europe

Sinds 2013 is B2B Adressen (voorloper van Next BI, red.), dé specialist voor het leveren…
DTG overname DR3DATA
Algemeen

DTG overname DR3DATA

DTG realiseert met overname DR3DATA de meest rijke en complete B2B marketingdatabase van Nederland Amsterdam,…
Datavisualisatie
Business Intelligence

Verzamelen en standaardiseren van data

Data verzamelen en opschonen Is je bedrijfsdata verspreid over diverse systemen en bestanden? Dan is…

Een reactie achterlaten