Wienerberger, bouw- en bestratingsmaterialen van keramiek

Hoe blijft Wienerberger optimaal in contact met haar klanten?

Wienerberger is marktleider in keramische bouwmaterialen en de enige leverancier die klanten kan voorzien in de volledige keramische buitenschil en bestrating. Met de ontwikkelingen in keramische bouwmaterialen loopt Wienerberger voorop. Door haar ervaring en toewijding aan dit bijzondere materiaal kan zij zeer klantgerichte service verlenen. Of je nu aannemer, dakdekker of architect bent, bij Wienerberger ben je voor keramiek aan het goede adres.

Hoe houdt zij haar klanten optimaal op de hoogte van de ontwikkelingen?

Het imago van Wienerberger wordt door de continue kwaliteit en veelzijdigheid van het productaanbod gewaarborgd. Een vereiste hierbij is dat deze kwaliteit moet doorwerken in de communicatie vanuit Wienerberger naar haar klanten. Hoe houdt zij haar klanten optimaal op de hoogte van de ontwikkelingen? “Niet alle adressen in ons relatiebestand waren up-to-date en bovendien kwamen er ook dubbele gegevens voor in het systeem, klanten die dubbel geregistreerd waren. Dit werd op regelmatige basis bijgewerkt, maar uiteindelijk liepen we achter de feiten aan.”, aldus Marc Kuijpers, Manager Projectbegeleiding bij Wienerberger. Dit was het moment waarop Wienerberger NextBI inschakelde om de status van het klantenbestand professioneel te beoordelen. Samen bekeken we hoe we dit op een structurele manier konden oplossen zodat we de communicatie met onze klanten konden optimaliseren.
NextBI voerde een match uit op het complete klantenbestand van Wienerberger en de bedrijvendatabase van NextBI waarbij zij aangaven welke gegevens geactualiseerd dienden te worden. Wienerberger heeft hiermee een inhaalslag kunnen maken. Het relatiebestand van Wienerberger is opgeschoond en voorzien van de meest actuele gegevens. Marc Kuijpers: “We krijgen nu een maandelijkse update, indien er zaken gewijzigd zijn bij relaties die in ons bestand staan. Daardoor houden we ons bestand up-to-date en hoeft er geen grote jaarlijkse inhaalslag meer gemaakt te worden.” Met een up-tot-date klantenbestand beperk je bovendien je waste en verlies je geen waardevolle klanten uit het oog.

Wienerberger gaat nog een stap verder met de NextBI API

Door gebruik te maken van de API en hiermee op afstand een beroep te doen op de actuele en marktdekkende bedrijvendatabase van NextBI, maakt Wienerberger niet alleen het invullen van het webformulier voor haar klanten heel laagdrempelig. Het verhoogt ook de kwaliteit van de gegevens die worden ingevoerd op het webformulier waardoor de werkprocessen aan de achterkant aanzienlijk worden verbeterd. “Voor ons is het noodzakelijk dat het ingevoerde postcode en huisnummer klopt met de data die wij in ons CRM-systeem hebben staan. We gebruiken deze combinatie om te achterhalen of het een nieuwe of bestaande klant betreft. Bij een bestaande klant wordt automatisch de aanvraag gekoppeld aan de gegevens van deze klant in het CRM-systeem. Is dit niet het geval, dan wordt een nieuwe klant aangemaakt. Daarnaast wordt de data vanuit het webformulier gebruikt om monsters te versturen. Datakwaliteit is derhalve erg belangrijk. De oplossing van NextBI verbetert de kwaliteit substantieel.”

Startbaan 6
1185 XR Amstelveen

KvK nummer: 20078697
IBAN: NL98RABO0305995170
BIC: RABONL2U
BTW nummer: NL0094.75.898.B01